لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۹

مذاکرات وین در «مرحله پایانی»؛ باقری کنی برای مشورت درباره برجام عازم تهران شد


علی باقری‌کنی، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین
علی باقری‌کنی، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین

رسانه‌های ایران گزارش دادند که علی باقری‌کنی، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی در مذاکرات وین، شامگاه چهارشنبه چهارم اسفند در «سفری بسیار کوتاه» راهی تهران شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایرنا، اعضای هیات کارشناسی ایران در وین حضور خواهند داشت و به رایزنی‌ها ادامه می‌دهند.

این گزارش می‌افزاید که سفر آقای باقری به تهران در چارچوب «ترددهای معمول در جریان گفت‌وگوها» صورت می‌گیرد و مذاکره‌کنندگان ارشد اروپایی نیز این هفته برای برخی مشورت‌ها از وین خارج شدند.

در همین حال، سازمان انرژی اتمی ایران شامگاه چهارشنبه اعلام کرد بهروز کمالوندی، سخنگوی این سازمان، برای انجام رایزنی‌های فنی بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به وین سفر کرده است.

همزمان با تازه‌ترین تحولات مذاکرات وین که با هدف احیای برجام و لغو تحریم‌های آمریکا در جریان است، پایگاه خبری آکسیوس به نقل از یک مقام ارشد آمریکا نوشت که با توجه به سرعت پیشرفت‌های هسته‌ای ایران و اهمیت آن برای احیای برجام، زمان بسیار اندکی برای حل مسائل باقی مانده است.

این دیپلمات آمریکایی تاکید کرد اظهارات مقام‌های ایرانی و برخی از مذاکره‌کنندگان اروپایی مبنی بر این‌که دستیابی به توافق ظرف چند روز ممکن خواهد بود، صرفا «گمانه‌زنی‌های بسیار زودهنگام» است.

او تصریح کرد تا زمانی‌که به مسائل باقی‌مانده رسیدگی نشود، هیچ معامله‌ای وجود نخواهد داشت.

پیشتر حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، در مصاحبه با یورونیوز، دستیابی به توافق نهایی در وین را منوط به رویکرد «واقع‌بینانه» و «منعطف» از سوی آمریکا و اروپا دانسته و گفته بود در صورت همکاری طرف‌های غربی، در کمتر از چند روز می‌توان به توافق دست یافت.

با وجود هشدارهای مکرر مقام‌های غربی درباره پایان زمان لازم برای رسیدن به توافق، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران کماکان طرف‌های غربی را مسئول وضعیت فعلی می‌دانند.

دور هشتم مذاکرات با هدف احیای برجام با شرکت نمایندگان ایران، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا، آلمان و اتحادیه اروپا و آمریکا در وین ادامه دارد. نمایندگان آمریکا به صورت غیرمستقیم در این مذاکرات حضور دارند و مقام‌های ایران می‌گویند حاضر به مذاکره مستقیم با آن‌ها نیستند.

با استفاده از گزارش‌های خبری ایرنا، آکسیوس، توییتر و گزارش‌های رادیو فردا/ آ.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG