لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۵۱

احتمال بازماندن تیم ملی فوتبال زنان ایران از المپیک به خاطر مسئله سیاسی


یک سال و نیم مانده به موعد برگزاری المپیک ۲۰۲۰ در ژاپن، نشانه‌های بیشتری از «مشکل» ورزشکاران ایرانی با حریفان اسرائیلی، ورزش ایران را از هم‌اینک درگیر کرده است.

حتی این احتمال وجود دارد که تیم ملی فوتبال زنان ایران، عامدانه، بخت حضور حتی در رقابت‌های گزینشی را از دست بدهد.

خبرگزاری ایسنا سه‌شنبه ۳۰ بهمن گزارش داد، از آنجا که تیم ملی فوتبال زنان ایران در رقابت‌های مرحله دوم گزینشی المپیک در گروهی قرار گرفته که فلسطین میزبان آن است، مقام‌های ایرانی گفته‌اند تیم ایرانی نمی‌تواند راهی فلسطین شود.

فلسطین، به مفهوم تشکیلات خودگردانی به رهبری محمود عباس در کرانه باختری رود اردن، برای میزبانی گروه ایران، فیلیپین و تایوان و فلسطین انتخاب شده‌است.

تشکیلات فلسطینی رقابت‌ها را در شهر الرام، در نزدیکی رام‌الله و در فاصله حدوداً ۲۰ کیلومتری از بیت‌المقدس/اورشلیم برای برگزاری رقابت‌های مقدماتی فوتبال زنان انتخاب کرده‌است.

اختیارات امنیتی همه مرزهای کرانه باختری در دست اسرائیل است و ورزشکاران ایرانی در صورت تمایل برای رسیدن به این بخش از اراضی فلسطینی، باید روادید اسرائیل بگیرند و از کنترل امنیتی اسرائیلی‌ها عبور کنند.

اما جمهوری اسلامی ایران که موجودیت اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد، سفر به «سرزمین‌های اشغالی» را برای شهروندان خود ممنوع کرده‌است.

حسین عبدی، مشاور فنی تیم‌های فوتبال زنان ایران، به ایسنا گفت تهران در نامه‌نگاری‌هایی با کنفدراسیون فوتبال آسیا، پیش از قرعه‌کشی مرحله دوم مسابقات انتخابی المپیک، تأکید کرد که «نه می‌تواند و نه می‌خواهد در فلسطین اشغالی مسابقه بدهد».

اما به نوشته ایسنا، برخی مقام‌های ورزش فوتبال زنان ایران ابراز امیدواری کرده‌اند که فدراسیون فوتبال آسیا یا ایران را به گروه دیگری منتقل کند یا موافقت نماید که محل مسابقات ایران در کشور دیگری برگزار شود.

در حالی که تنها هفت هفته تا شروع این رقابت‌ها وقت باقی است، کنفدراسیون فوتبال آسیا هنوز به درخواست ایران پاسخ نداده‌است.

جامعه جهانی ورزش که پیش‌تر در مواردی به جمهوری اسلامی ایران هشدار داده از دخالت دادن سیاست در ورزش خودداری کند، احتمال دارد با آشکارتر شدن نشانه‌های سیاست ضد اسرائیلی دولت ایران در ورزش این کشور، ایران را بی‌مجازات نگذارد.

ظاهراً ایران برای جلوگیری از روبرو شدن با مجازات، از هم اینک احتمال انصراف داوطلبانه تیم ملی فوتبال زنان ایران در رقابت‌های گزینشی را مطرح کرده‌است.

ورزشکاران زن ایران تا حال به خاطر مسائل سیاسی با طیف گسترده‌ای از مشکلات روبه‌رو بوده‌اند که از بودجه بسیار کمتر در مقایسه با ورزش مردان گرفته تا داشتن اجازه شوهر برای مسابقه در سفرهای خارجی را در برمی‌گیرد اما درگیر شدن به خاطر میزبانی محل مسابقه در سرزمین فلسطین تا حال کمتر برای یک تیم ایرانی سابقه داشته‌است.

جبرئیل رجوب، مقام سیاسی ارشد پیشین تشکیلات فلسطینی، که در ده سال گذشته رئیس فدراسیون فوتبال فلسطین است، تلاش زیادی کرده تا فلسطین میزبان رقابت‌هایی در بخش گزینش فوتبال زنان و مردان، تا پیش از المپیک باشد.

آقای رجوب که پنج سال پیش به ایران سفر کرده بود، در خصوص احتمال نیامدن تیم ملی فوتبال زنان ایران به کرانه باختری اظهار نظری نکرده‌است.

به نوشته وب‌سایت اعتماد آنلاین، طیبه سیاوشی، یک نماینده مجلس ایران، مدعی شده که «رژیم اشغالگر قدس» تلاش کرده تا با «پیشنهادهای مالی» میزبان مسابقات باشد و این مشکل برای ورزش زنان ایران ایجاد شده‌است.

اسرائیل در امور ورزشی تشکیلات خودگردانی نقشی ندارد بلکه آقای رجوب، یک حریف قدر برای مسئولان ورزشی اسرائیلی، در نبرد دشوار قبولاندن بسیاری از مواضع فلسطین به نهادهای جهانی در برابر اسرائیل بوده و آنها را تشویق کرده تا سرزمین‌های فلسطینی را مانند یک کشور تلقی نموده و بخشی از مسابقات آسیایی و بین‌المللی فوتبال را به کرانه باختری منتقل کنند.

معضل جدید یک تیم ورزشی ایران در ارتباط با اسرائیل، در حالی پیش آمده که داوود آذرنوش، رئیس سازمان بسیج ورزشکاران ایران، یکشنبه این هفته گفت، «امیدواریم اسرائیل تا المپیک محو و نابود شود تا خیال همه ما راحت شود».

به گزارش ایسنا، این سپاهی ارشد این سخنان را در پاسخ به احتمال قرار گرفتن ورزشکاران رشته جودوی ایران با حریفان اسرائیلی در رقابت‌های المپیک مطرح کرد.

سعید مولایی، قهرمان وزن ۸۱ کیلوگرم جودوی ایران هفته گذشته در رقابت‌های گرند اسلم پاریس ناچار شد به یک حریف ضعیف و کم‌آوازه از قزاقستان ببازد تا با حریف اسرائیلی روبه‌رو نشود.

سعید مولایی که نشانه‌های اندوه عمیق در چهره و حرکاتش دیده می‌شد، به مدال برنز در پاریس بسنده کرد.

این دومین بار در دو ماه اخیر بود که آقای مولایی برای روبه‌رو نشدن با حریف اسرائیلی از مدال طلا صرف‌نظر کرد.

رئیس سازمان بسیج ورزشکاران سال گذشته به رسول خادم، رئیس وقت فدراسیون کشتی ایران، گفته بود که مسابقه با ورزشکار اسرائیلی «در هر رشته‌ای، خط قرمز نظام است».

المپیک در تابستان ۲۰۲۰، مرداد ۱۳۹۹، در ژاپن برگزار می‌شود.

تیم‌های ورزشی اسرائیل در همه رشته‌ها به خاطر سیاست‌های کشورهای آسیایی و مسلمان، ناچارند در چارچوب اروپا مسابقه بدهند.

XS
SM
MD
LG