لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۵

«احتمال دست‌ داشتن» جمهوری اسلامی در حملات اخیر به مراکز یهودیان در آلمان


افزایش تدابیر امنیتی در اطراف مزاکر یهودیان در آلمان
افزایش تدابیر امنیتی در اطراف مزاکر یهودیان در آلمان

مقامات قضایی و پلیس آلمان می‌گویند ظن آن می‌رود که جمهوری اسلامی ایران در پشت پرده حملات اخیر به چند مرکز یهودیان در خاک این کشور قرار داشته باشد.

سایت تاگس‌شاو و شماری از رسانه‌های آلمان و اسرائیل، روز پنج‌شنبه، دهم آذر، به نقل از یکی بازپرسان پرونده‌های حملات به این مراکز نوشتند که پرونده تحقیقات به عنوان «تروریسم دولتی» مورد رسیدگی قرار گرفته است.

دادستانی ایالت نوردراین- وستفالن حملات رخ‌داده در کنیسه‌های شهرهای اسن، دورتموند و بوخوم را بررسی می‌کند؛ هر سه مورد حمله ماه گذشته رخ داده بود.

به کنیسه اسن تیراندازی شد، یک مدرسه مجاور کنیسه بوخوم با بطری آتش‌زا هدف قرار گرفت و تلاش ناکامی برای آتش زدن کنیسه دورتموند ثبت شد، اما هر سه مورد آسیب جانی نداشت.

یک شهروند ۳۵ ساله آلمانی ایرانی‌‌تبار که به نام او اشاره نشده، ظاهرا در ارتباط با تلاش برای ایجاد حریق در کنیسه دورتموند بازداشت شده و در مظان اتهام پرتاب کوکتل مولوتوف به مدرسه کنار کنیسه بوخوم نیز قرار دارد.

رسانه‌های آلمان گفته‌اند از فرد بازداشت شده در دورتموند به عنوان کسی که با «رامین ی.» در ارتباط است، تحقیق می‌شود. رامین ی. یک شهروند دو تابعیتی آلمانی – ایرانی است که مظنون به داشتن ارتباط با سپاه پاسداران است.

این ظن مطرح است که رامین ی. با وجود بازگشت به ایران، هنوز در انتقال دستورات مربوط به تعرض به کنیسه‌های یهودیان آلمان نقش دارد.

او شهریور سال گذشته در پی ظن به دخالت در قتل و در حالی که تحت تعقیب پلیس آلمان است، به ایران گریخت.

وی در محافل و کلوب‌های موسیقی راک فعالیت می‌کرد. قتلی که او به ظن دخالت در آن گریخته در یکی از همین محافل رخ داده بود.

برخی رسانه‌های آلمان گزارش دادند که فرد سومی نیز در این ماجرا وجود دارد که از سوی عامل حمله به کنیسه دورتموند برای انجام حمله زیر فشار قرار گرفته و پس از پاسخ رد، تهدید شده بود. این فرد ظاهرا شاهد این پرونده تحقیقات است.

همچنین به نوشته تایمز اسرائیل، تهدیدات علیه یان یوزف شوستر، رئیس شورای مرکزی یهودیان آلمان، رو به افزایش بوده است.

شبکه هفت اسرائیل گزارش داد که به دنبال این تعرض‌ها و تهدیدات، تدابیر امنیتی در اطراف کنیسه‌های یهودیان افزایش یافته و همزمان، دولت برلین برنامه مبارزه جدی‌تر با یهودستیزی را در دستور کار قرار داده است.

مقامات اسرائیل پیش از این گفته بودند که جمهوری اسلامی ایران طرح‌های متعددی را برای هدف قرار دادن شخصیت‌های اسرائیلی و نیز اهداف یهودی در کشورهای مختلف در دستور کار قرار داده بود.

از آن تحرکات به عنوان بخشی از «جنگ در سایه» میان اسرائیل و ایران، واکنشی به اقدامات منتسب به اسرائیل در کشتن شماری از مقامات و ضربه زدن به تاسیسات مختلف جمهوری اسلامی ایران یاد شده بود.

با این حال، تعرض‌های ماه گذشته به کنیسه‌های یهودیان آلمان سه سال پس از حمله مسلحانه به کنیسه شهر هاله رخ داد. آن حمله در روزه «یوم کیپور» ناکام ماند. رسانه‌های آلمان تاکید داشتند که عامل حمله هاله، دارای دیدگاه‌های نژادپرستانه و یهودستیزانه بود.

به نوشته تایمز اسرائیل، تعرض‌ها در خاک آلمان بر اساس مواضع یهودستیزی در سال ۲۰۲۱، به میزان ۲۹ درصد افزایش داشت. اکثر تعرض‌ها به افرادی که در طیف راست افراطی آلمان قرار می‌گیرند، نسبت داده شده است.

XS
SM
MD
LG