لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۴

صالحی: ذخیره اورانیوم پنج درصدی ایران به پنج هزار کیلوگرم رسیده است


آقای صالحی می‌گوید ذخیره اورانیوم ۶۰ درصدی ایران نیز به بالای ۲.۵ کیلوگرم رسیده است.
آقای صالحی می‌گوید ذخیره اورانیوم ۶۰ درصدی ایران نیز به بالای ۲.۵ کیلوگرم رسیده است.

علی اکبر صالحی می‌گوید غنی‌سازی ۶۰، ۲۰ و پنج درصدی در ایران همچنان ادامه دارد و افزوده که ذخیره اورانیوم ۲۰ درصدی به بالای ۹۰ کیلوگرم رسیده است که ظرف چهار ماه به‌دست آمده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز دوشنبه سوم خرداد در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما گفت ذخیره اورانیوم ۶۰ درصدی ایران نیز به بالای ۲.۵ کیلوگرم رسیده و ذخیره اورانیوم پنج درصدی کشور هم بالای پنج هزار کیلوگرم است.

بر اساس برجام، ایران تنها مجاز است تا سقف ۲۰۲ کیلوگرم اورانیوم با غلظت ۳.۷ درصد در اختیار داشته باشد و غنی‌سازی بیش از این میزان ممنوع است. ولی تهران از اردیبهشت ۹۸- یک‌سال پس از خروج آمریکا از برجام- به تدریج از تعهدات هسته‌ای خود عدول کرده و در ماه‌های گذشته غنی‌سازی ۲۰ و ۶۰ درصدی را در دستور کار خود قرار داده است.

مجلس شورای اسلامی در ۱۱ آذر پارسال دولت حسن روحانی را موظف کرد که در راستای «لغو تحریم‌ها»، میزان اورانیوم غنی شده ۲۰ درصدی را به ۱۲۰ کیلوگرم ظرف یکسال برساند. حال آقای صالحی می‌گوید که ۹۰ کیلوگرم از این مقدار ظرف چهار ماه حاصل شده است.

ایران شکایت دارد که خروج آمریکا از برجام و تحریم‌های گسترده آن موجب شده که از منافع اقتصادی این توافق بهره‌مند نشود و لذا از تعهدات خود عدول کرده است.

اقدامات ایران مورد نکوهش کشورهای اروپایی و آمریکا قرار گرفته است و آن‌ها از جمهوری اسلامی خواسته‌اند که اقدامات خود را به عقب بازگرداند ولی ایران می‌گوید نخست آمریکا باید به برجام بازگردد.

در تازه‌ترین اظهارنظر، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده گفته است آمریکا هنوز نشانه‌ای ندیده که بیانگر پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای خود برای لغو تحریم‌ها باشد.

در واکنش به این سخن، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران امروز در توییتی نوشت که لغو تحریم‌های دولت پیشین آمریکا توسط دولت جدید این کشور «یک وظیفه قانونی و اخلاقی است، نه یک وسیله نفوذ برای مذاکرات».

از زمان روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا در ژانویه امسال، کمیسیون مشترک برجام تاکنون پنج دور مذاکره برای دستیابی به توافقی در زمینه بازگشت ایران و ایالات متحده به برجام برگزار کرده است.

گرچه نمایندگان اعضای برجام از پیشرفت در این مذاکرات خبر می‌دهند ولی هنوز توافقی حاصل نشده است و تهران و آژانس روز دوشنبه از تمدید توافق همکاری سه‌ماهه، برای یک ماه دیگر خبر دادند.

این توافق اسفند پارسال و پس از تعلیق پروتکل الحاقی از سوی ایران به‌دست آمد. پروتکل الحاقی به بازرسان آژانس اجازه می‌داد که سرزده از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کنند.

کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم ایران نزد آژانس، روز دوشنبه گفت که داده‌های سه ماه گذشته همچنان در اختیار سازمان انرژی است و به آژانس منتقل نمی‌شود و داده‌های یک ماه پیش نیز صرفا نزد ایران خواهد ماند.

ایران پیشتر تهدید کرده بود که اگر بر سر لغو تحریم‌ها توافق نشود، داده‌های دوره سه ماهه‌ای که بازرسان آژانس به تاسیسات هسته‌ای ایران دسترسی ندارند ضبط می‌شود ولی در پایان این دوره، پاک خواهد شد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، روز دوشنبه در این زمینه گفت: با وجود محدودیت‌هایی که ایران برای بازرسی و پایش ایجاد کرده است، دستگاه‌های آژانس در ایران در حال ثبت و پایش هستند و آژانس از طریق این دستگاه‌ها، ابزاری برای ادامه راستی‌آزمایی خواهد داشت.

بر اساس گزارش خبرگزاری صداوسیما، فارس و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/ک.ر
XS
SM
MD
LG