لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۸

دادگستری تهران: مدیرعامل ثامن‌الحجج به حبس طولانی‌ مدت محکوم شده


رئیس کل دادگستری تهران می‌گوید مدیرعامل موسسه ثامن‌الحجج به حبس طولانی مدت محکوم شده و حکم دو متهم دیگر پرونده نیز صادر شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم٬ غلامحسین اسماعیلی روز شنبه ۲۷ مردادماه گفت که به خاطر معذوریت‌های قانونی نمی‌تواند جزئیات حکم را اعلام کند و فقط گفته است که «مدیرعامل این موسسه از سوی دادگاه به حبس طویل‌المدت محکوم شده است».

ابوالفضل میرعلی٬ مدیر موسسه مالی ثامن‌الحجج و داماد امام جمعه پیشین سبزوار است. رئیس کل دادگستری تهران ضمن اعلام خبر حبس وی٬ به نام این شخص اشاره‌ای نکرده است.

موسسه مالی «ثامن الحجج» از سال ۸۰ فعالیت خود را تحت عنوان «تعاونی ثامن الحجج دانش‌آموختگان» آغاز کرد و به دلیل سرمایه‌گذاری در بازار مسکن و رکود در این بازار ورشکست شد.

ابوالفضل میرعلی (ردیف اول٬ نفر پنجم از چپ) در کنار شماری از مقامات و روحانیون از جمله محمدجعفر منتظری٬ دادستان کل کشور و احمد علم‌الهدی٬ خطیب جمعه مشهد- آذر ۱۳۹۵
ابوالفضل میرعلی (ردیف اول٬ نفر پنجم از چپ) در کنار شماری از مقامات و روحانیون از جمله محمدجعفر منتظری٬ دادستان کل کشور و احمد علم‌الهدی٬ خطیب جمعه مشهد- آذر ۱۳۹۵

به دنبال مدت‌ها تجمع مالباختگان این موسسه مالی٬ نهایتا تیرماه سال جاری رسانه‌های ایران خبر دادند که ابوالفضل میرعلی که به قید وثیقه آزاد بود٬ بازداشت شده و قرار وثیقه او نیز به چهار هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

ربابه ابراهیمی و مهدی رمضانی به ترتیب متهمان ردیف دوم و سوم این پرونده هستند.

ربابه ابراهیمی همسر ابوالفضل میرعلی و دختر غلامحسین ابراهیمی٬ امام جمعه پیشین سبزوار است.

مهدی رمضانی دیگر متهم این پرونده نیز برادر احمد رمضانی٬ یکی از سرمایه‌داران و تاجران بزرگ و در واقع حامی اولیه موسسه ثامن الحجج است.

خبرگزاری ایسنا در خبر ۲۷ مرداد خود از این افراد با نام‌های مستعار یاد کرده و گفته است که «ر.الف» (ربابه امیری) هم اکنون به قید وثیقه آزاد است.

ایسنا می‌گوید «اخلال در نظام اقتصادی کشور به نحو عمد بدون قصد براندازی نظام از طریق جمع‌آوری سپرده از مردم» اتهام اصلی متهمان در این پرونده است.

یک «منبع آگاه» به ایسنا گفته است که میزان کسری موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج ۳ هزار و ۹۹۰ میلیارد تومان است.

به گفته مقام‌های قوه قضائیه، این پرونده حدود ۳۷۰ شاکی دارد و در آن «حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان تخلف مالی» رخ داده است.

پیش‌تر احمد توکلی، نماینده مجلس نهم، گفته بود اکثر دریافت‌کنندگان وام از موسسه مالی ورشکست شده «ثامن الحجج» قاضی‌های باسابقه و فرزندان روحانیون شاخص و شخصیت‌های سیاسی هستند.

وی افزوده بود که «مدیرعامل مؤسسه مالی ثامن‌ الحجج نفوذ زیادی دارد و حتی حکم بازداشت آقای بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی در دولت قبل، را گرفته بود».

با استفاده از گزارش‌های تسنیم٬ ایسنا و رادیو فردا/ د.آ
XS
SM
MD
LG