لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۲

وقوع انفجار عملیات اطفاء حریق نفتکش ایرانی را «متوقف کرد»


آتش‌سوزی در نفتکش سانچی به دلیل نوع محموله آن «احتمالا تا یک ماه» طول خواهد کشید.
آتش‌سوزی در نفتکش سانچی به دلیل نوع محموله آن «احتمالا تا یک ماه» طول خواهد کشید.

به دنبال وقوع یک انفجار در روز چهارشنبه در نفتکش ایرانی که چند روز از تصادف و حریق آن در دریای شرق چین می‌گذرد، امدادرسانان و گروه‌های نجات چینی مجبور به فاصله گرفتن از این نفتکش شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از بیانیه وزارت حمل و نقل چین که روز چهارشنبه بعدازظهر منتشر شد گفت که به دنبال این انفجار که دلیل وقوع آن هنوز مشخص نیست گروه‌های نجات مجبور به قطع فعالیت خود شده‌اند.

در آغاز چهارمین روز از آتش‌سوزی در نفتکش ایرانی، سخنگوی شرکت ملی نفتکش ایران اعلام کرد که عملیات اطفاء حریق به دست گروه‌های نجات چینی بامداد روز چهارشنبه، ۲۰ دی‌ماه، آغاز شده است.

در همین حال خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه ساعتی پیش از وقوع انفجار به نقل از مقامات دریایی کره جنوبی خبر داده بود که آتش‌سوزی در این نفتکش به دلیل نوع محموله آن «احتمالا تا یک ماه» طول خواهد کشید.

نفتکش ایرانی «سانچی» حامل ۱۳۶ هزار تن میعانات گازی، معادل حدود یک میلیون بشکه نفت، شامگاه ۱۶ دی‌ماه در پی برخورد یک کشتی باری چینی به آن دچار حریقی شد که هم‌چنان زبانه می‌کشد.

ارزش محموله این نفتکش که به نظر نمی‌رسد در پی حریق چیزی از آن باقی بماند حدود ۶۰ میلیون دلار و ارزش خود نفتکش که ده سال عمر دارد نیز حدود ۶۰ میلیون دلار اعلام شده است.

از ۳۲ نفر خدمه کشتی شامل ۳۰ ایرانی و دو بنگلادشی تاکنون تنها جسد یک نفر یافت شده که گفته می‌شود ایرانی است، اما هنوز تعیین هویت نشده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران،‌ ایسنا، روز چهارشنبه به نقل از محسن بهرامی، سخنگوی شرکت ملی نفتکش ایران،‌ خبر داد که از ساعت پنج صبح به وقت ایران دو کشتی آتش‌خوار عملیات اطفاء حریق را آغاز کرده‌اند.

آقای بهرامی در عین حال اضافه کرد: «البته این حجم از آتش به این سرعت اطفاء نخواهد شد، زیرا مخازن از داخل با یکدیگر مرتبط هستند، اما اطفاء موثر آغاز شده است».

در همین زمینه رویترز به نقل از یک مقام وزارت اقیانوس و شیلات کره جنوبی می‌گوید: «با توجه به موارد پیشین تصادف تانکرهای نفت، آتش‌سوزی تا دو هفته یا حتی یک ماه می‌تواند طول بکشد».

مقام شرکت نفتکش ایران همچنین اشاره کرد: «از آنجایی که دولت چین پیش از این برای عملیات اطفاء همکاری نمی‌کرد با ژاپن مذاکره شد و تیم ژاپنی امشب یا فردا به محل می‌رسند».

محسن بهرامی روز سه‌شنبه درباره حریق در نفتکش سانچی چنین توضیح داد: «خاموش کردن آتش نفتکش سانچی به دلیل اینکه حامل میعانات گازی بوده زمان‌بر است، زیرا میعانات گازی حتی از بنزین فرارتر هستند. حداقل یک‌سوم از طول ۲۷۴ متری کشتی مذکور صدمه دیده و در حال سوختن است».

هنوز دلیل برخورد کشتی باری چینی با نفتکش ایرانی که در دریای شرق چین در فاصله ۲۵۷ کیلومتری از بندر شانگهای رخ داد مشخص نشده است.

در همین حال حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، روز سه‌شنبه در جلسه‌ای با وزیران خارجه و نفت و راه و شهرسازی دستور رسیدگی به وضع نفتکش و به‌ویژه تعیین سرنوشت خدمه کشتی را صادر کرد.

در حال حاضر آن طور که خبرگزاری رویترز از محل گزارش می‌دهد، چندین کشتی نجات و اطفاء حریق در میان باد شدید و امواج بلند محوطه‌ای ۳۱۰۰ کیلومتری را در جستجوی ۳۱ خدمه کشتی جستجو می‌کنند.

در یک سال و نیم گذشته این دومین تصادف برای نفتکش‌های شرکت ملی نفتکش ایران است:‌ در ماه اوت سال ۲۰۱۶ نیز یک نفتکش دیگر این شرکت در تنگه سنگاپور با یک کشتی سوئیسی برخورد کرد که هیچ تلفات جانی یا زیست محیطی نداشت.

بر اساس گزارش‌های رویترز، ایسنا، ایلنا، آسوشیتدپرس و رادیو فردا/ ف.د.و/ ک.ر
XS
SM
MD
LG