لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۰۲

کیفرخواست آمریکا علیه چند مقام‌ پیشین دولت ترکیه در ارتباط با تحریم‌های ایران


رضا ضراب
رضا ضراب

دادستانی ایالات متحده، در ارتباط با آنچه کمک‌های پنهانی به دولت ایران برای دور زدن تحریم‌ها عنوان می‌شود، کیفرخواستی را علیه چند تن از مقام‌های ارشد پیشین در دولت ترکیه و مشاوران پیشین رجب طیب اردوغان، صادر کرده‌است.

در کیفرخواستی که ۱۵ شهریور ماه در دادگاهی در منهتن ثبت شده، محمد ظفر چاغلایان، وزیر اقتصاد پیشین، متهم به دریافت ده‌ها میلیون دلار رشوه به‌صورت نقدی و در قالب جواهرات، برای همکاری و کمک به دور زدن تحریم‌ها و پنهان کردن انتقالات مالی دولت ایران از طریق سیستم مالی ایالات متحده، شده‌است.

کیفرخواست تازه بخشی از پرونده علیه رضا ضراب، بازرگان ایرانی‌ترکیه‌ای است که سال پیش بازداشت شد. آقای ضراب به سوءاستفاده از شبکه مالی و بانکی آمریکا برای معاملات با ایران و در نتیجه نقض تحریم‌های آمریکا علیه تهران متهم است.

او در مراحل پیشین پرونده اتهام‌های وارد شده به خود را رد کرد.

از راست: ظفر چاگلایان (وزیر پیشین اقتصاد) در کنار معمر گلر و اگه‌من باگیس
از راست: ظفر چاگلایان (وزیر پیشین اقتصاد) در کنار معمر گلر و اگه‌من باگیس

سلیمان اصلان، رئیس کل پیشین بانک دولتی «هالک‌بانک»، لونت بالکان، معاون او، و محمد آتیلا نیز در میان کسانی هستند که کیفرخواست تازه اتهام‌هایی را علیه آن‌ها مطرح کرده‌است.

این افراد و مقام‌های پیشین نیز متهم به کمک به ضراب، در جریان سوءاستفاده و دور زدن تحریم‌ها برای نقل و انتقالات مالی دولت ایران هستند.

به جز ضراب آقای آتیلا نیز در حال حاضر در نیویورک در بازداشت به‌سر می‌برد. دادگاه این دو تن قرار است از ۳۰ اکتبر -تقریبا دو ماه دیگر- آغاز شود. به گفته دادستانی آمریکا، افراد دیگری که نام آن‌ها در کیفرخواست مطرح شده، تحت تعقیب قرار دارند.

در آذر ماه ۱۳۹۲ رسانه‌های ترکیه از بازداشت رضا ضراب و ده‌ها تن دیگر، از جمله مقام‌های دولتی ترک، به اتهام پولشویی و انتقال غیرقانونی میلیاردها دلار پول از ایران به ترکیه خبر دادند. در میان بازداشت‌شدگان شماری از فرزندان اعضای دولت رجب طیب اردوغان و روسای بانک‌های ترکیه‌ای، از جمله رضا اصلان نیز حضور داشتند. از این میان شماری از بازداشت‌شدگان تفهیم اتهام شدند. در اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ دادستانی ترکیه اعلام کرد پرونده فساد مالی را وارد نمی‌داند و برای متهمان قرار منع تعقيب صادر کرد. در مهر ماه همان سال دادستانی ترکیه این پرونده را مختومه اعلام کرد.

جریان بازداشت‌ها با واکنش‌ها و تهدیدهای رجب طیب اردوغان همراه شده بود. او، که در آن زمان نخست‌وزیر بود، بازداشت‌ها را «عملیاتی کثیف» علیه دولتش توصیف کرده و برخی از سفیران خارجی را به ارتباط با ماجرا متهم کرد و هشدار داد آنها را از خاک ترکیه اخراج خواهد کرد.

قاضی پرونده ضراب در آمریکا، در خرداد ماه گذشته به رودلف جولیانی، شهردار پیشین نیویورک و از مشاوران دونالد ترامپ در رقابت‌های انتخاباتی سال پیش، و نیز دادستان کل پیشین ایالات متحده اجازه داد، وکالت او را برعهده گیرند.

گزارش شده بود که آقای ضراب با هدف رسیدن به نوعی مصالحه و راه‌حل دیپلماتیک بین دولت‌های آمریکا و ترکیه، رودلف جولیانی و مایکل موکاسی را استخدام کرده است.

هم آقای جولیانی و هم آقای موکاسی، در مورد پرونده رضا ضراب با مقام‌های آمریکایی و رجب طیب اردوغان، این بار در مقام رییس‌جمهوری ترکیه، دیدار و گفتگو کرده‌اند. اردوغان آشکارا خواستار حل‌وفصل این پرونده‌است.

XS
SM
MD
LG