لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۹

ایران: عربستان به سرنوشت صدام نگاه کند


بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، در اظهارات روز چهارشنبه خود عربستان را به پشتیبانی از گروه‌های تروریستی متهم کرده است
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، در اظهارات روز چهارشنبه خود عربستان را به پشتیبانی از گروه‌های تروریستی متهم کرده است

وزارت خارجه ایران، عربستان سعودی را «رژیم آل سلمان» خطاب کرد و از مقام‌های این کشور خواست به تاریخ منطقه و به ویژه «دوست و هم‌پیمان منطقه‌ای خود» صدام حسین، نگاه کنند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، این موضع‌گیری را پس از اظهارات اخیر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در فرانسه اتخاذ کرده است.

بن سلمان در کنفرانس خبری مشترکی با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه گفته که حکومت ایران در خدمت منافع مردمش عمل نمی‌کند و به گفته او از تروریسم حمایت کرده و علیه عربستان اقدام می‌کند.

مکرون نیز در این کنفرانس گفته که پاریس و ریاض درباره لزوم محدود کردن نفوذ ایران در خاورمیانه و برنامه موشک‌های بالیستیک تهران، توافق نظر دارند.

بهرام قاسمی در واکنش به این سخنان، گفته است: «اگر به هر دلیل رژیم آل سلمان نیازمند تغییر فصلی چهره و استتار کارنامه تاریک خود در این برهه از زمان باشند و به حکم اضطرار و با صرف میلیاردها دلار، دل در گرو خرید حمایت‌های برخی کشورهای فرامنطقه دارند، باید نگاهی دوباره و از سر تدبیر به تاریخ نه چندان دور منطقه و به ویژه سرنوشت دوست و هم پیمان منطقه‌ای خود یعنی صدام، داشته باشند.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران اضافه کرده است: «کسانی که نام خود و کشورشان را در لیست متجاوزان و جنایتکاران منطقه ثبت کرده‌اند و در ردیف دیکتاتورهای متجاوز و جنایتکاری چون صدام قرار گرفته‌اند، باید بدانند که با طرح ادعاهای بی‌پایه و اساس علیه ایران، نمی‌توانند واقعیات را نادیده بگیرند.»

وی اضافه کرده که «سرنوشت محتوم آل سلمان با این نوع نگاه و فرافکنی و خرید امنیت و حمایت از دیگران و پشتیبانی از گروه‌های تروریستی تغییری نخواهد کرد.»

به گفته سخنگوی وزارت خارجه ایران، نام عربستان سعودی «در تولید، ترویج و تسلیح افراط‌گرایان خشونت‌طلب و تروریست ... در ادوار مختلف و با عناوین گوناگون همچون القاعده و داعش و گروه‌های مشابه، جنایات و فجایع انسانی بی‌شماری در برخی از کشورهای همسایه، منطقه و جهان» فراموش نمی‌شود.

قاسمی، عربستان را به دخالت در امور دیگر کشورهای خاورمیانه متهم کرده و گفته که «حکام کنونی عربستان خود را در کنار رژیم صهیونیستی تبدیل به نماد تجاوز و جنایت در خاورمیانه کرده‌اند.»

وی همچنین ابراز امیدواری کرده که «مقامات فرانسوی در گفت‌وگوهای خود با مقامات سعودی، آموخته‌ها و عبرت‌های برجای مانده از سرنوشت متجاوزین و دیکتاتورهای پیشین منطقه را به مهمانان خود یادآور شده باشند.»

لحن مقام‌های رسمی ایران و عربستان علیه یکدیگر، پس از شدت گرفتن بحران در یمن و شلیک چندین موشک به عربستان سعودی از سوی شورشیان شیعه حوثی، تندتر شده است.

دو طرف یکدیگر را به دخالت در امور دیگر کشورها و دامن‌زدن به بی‌ثباتی، فرقه‌گرایی و افراطی‌گری متهم می‌کنند و در چند کشور منطقه، در حالت جنگ نیابتی به سر می‌برند.

روابط دیپلماتیک دو کشور پس از کشته شدن بیش از ۵۰۰ زائر ایرانی در منا و حمله نیروهای حزب‌الله به اماکن دیپلماتیک عربستان در تهران و مشهد، قطع شده است.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی که همراه بن سلمان به پاریس سفر کرده نیز گفته تصویری که ایران به دنبال آن است، «رویایی سیاه و سرتاسر انباشته از صادرات انقلاب و فرقه‌گرایی و حمایت از تروریسم است و باید جلوی آن را گرفت.»

وی افزوده است: «در خاورمیانه دو چشم‌انداز وجود دارد. یک چشم‌انداز روشن که می‌گوید کشور را اصلاح کن ... و یک چشم‌انداز تاریک هم هست که می‌گوید از فرقه‌گرایی استفاده کن، انقلاب را صادر کن و از تروریسم حمایت کن ... مدلی که ایرانی‌ها دنبالش هستند، همین است».

این مقام رسمی عربستان، توافقنامه برجام را نیز پر از «عیب و ایراد» دانسته است.

در نزدیک به ۴۰ سالی که از روی کار آمدن جمهوری اسلامی در ایران می‌گذرد، روابط ایران و عربستان سعودی همواره با فراز و نشیب فراوان و گاه تنش همراه بوده که تا به امروز نیز ادامه داشته است.

تنش‌های لفظی میان دو طرف و تضاد منافع به جایی رسیده که ولیعهد عربستان از نزدیکی منافع ریاض با اسرائیل سخن می‌گوید و مقام‌های ایرانی نیز وعده از میان رفتن آل سعود را می‌دهند.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا و رادیو فردا؛ ب.ب/س.ن
XS
SM
MD
LG