لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۲

نماینده آیت‌الله خامنه‌ای: ایران حاضر به تحریم حج امسال نیست


نماینده رهبر جمهوری اسلامی در امور حج می‌گوید، ایران با وجود رد پذیرش شروط خود از سوی عربستان سعودی٬ حاضر به تحریم مراسم حج نیست. قرار است دو کشور اسفند ماه در این زمینه با یکدیگر مذاکره کنند.

به گزارش روز جمعه (۲۴ دی) خبرگزاری صدا و سیما٬ علی قاضی عسکر گفت در صورت پذیرش شروط جمهوری اسلامی در مذاکرات پنجم اسفند با مقام‌های عربستان سعودی٬ ایران در حج امسال شرکت خواهد کرد.

قاضی عسکر «حفظ عزت زائران ایرانی» را یکی از شروط جمهوری اسلامی در مذاکرات پیش‌رو اعلام کرده است.

وی همچنین عربستان سعودی را «مقصر» تعطیلی حج سال گذشته معرفی کرد و افزود: «مسئولان عربستانی در انجام امور لازم برای حضور زائران ایرانی طبق برنامه عمل نکردند و ما هم حج را تعطیل کردیم.»

این روحانی در عین حال افزود که «بنایمان بر تعطیلی حج امسال نیست و با رایزنی‌هایمان تلاش می‌کنیم شرایط برای برگزاری حجی آبرومند و شرافتمندانه برقرار شود.»

بر اساس اعلام نماینده علی خامنه‌ای در امور حج و زیارت قرار است پنجم اسفند ماه امسال هیاتی از ایران با سفر به عربستان٬ موضوع اعزام زائران ایرانی به حج امسال را با مقام‌های این کشور بررسی کنند.

عربستان سعودی به منظور برگزاری حج امسال برای ایران دعوت‌نامه‌ای ارسال کرده که علی قاضی عسکر دریافت این دعوت‌نامه را تائید و مذاکرات پنجم اسفند را در همین راستا اعلام کرد.

وی گفت که «در این نشست با رعایت حکمت، مصلحت و عزت مردم مواضع خود را در عربستان مطرح خواهیم کرد.»

حمید محمدی٬ سرپرست سازمان حج و زیارت هم روز جمعه در گفت‌و‌گو با ایسنا اعلام کرد که «اگر مذاکرات به نتیجه برسد و مطالبات ایران تامین شود، مشکلی برای عملیات حج نخواهیم داشت.»

ایران از اواخر فروردین سال ۱۳۹۴ تاکنون به دنبال حادثه فرودگاه جده، حج عمره را تعلیق کرده و مسئولان عربستان سعودی را مسئول این تعلیق معرفی می‌کند.

سال گذشته نیز پس از قطع روابط دیپلماتیک دولت عربستان با ایران، حج تمتع نیز تحت تاثیر روابط سیاسی دو کشور قرار گرفت.

آن ‌طور که ایسنا نوشته، عربستان پس از این تنش سیاسی حاضر نشد به خواسته‌های ایران برای محل صدور ویزا، تامین امنیت و ۲۰ پیشنهادی که در قالب یک نامه ارائه کرده بود، پاسخی دهد.

به نوشته این خبرگزاری، عربستان سعودی «حتی قراردادی را که یک طرفه تنظیم کرده بود، بدون امضا گذاشت و به این ترتیب زائران ایرانی از حج سال گذشته محروم شدند.»

با این حال علی قاضی عسکر گفت که «این سخن که برخی می‌گویند ما امسال حج نخواهیم داشت، حرف درستی نیست؛ تصمیم‌گیری‌ها در این حوزه متمرکز و با رعایت عزت و مصالح مردم انجام می‌شود.»

آقای قاضی عسکر افزود که «ما سال گذشته نیز نمی‌خواستیم حج تعطیل شود و اگر به مطالب هیات اعزامی توجه می‌شد و آنها را می‌پذیرفتند حتما زائران ایرانی در حج حضور پیدا می‌کردند.»

XS
SM
MD
LG