لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۹

مقام انجمن شرکت‌های حفاری ایران: عربستان در حال تخلیه میادین مشترک است


رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت‌های حفاری نفت و گاز ایران می‌گوید در سکوت و بی‌عملی ایران، عربستان در حال تخلیه میادین نفت و گاز مشترک است.

هدایت‌الله خادمی به خبرگزاری ایلنا گفته است میادین فرزاد A و B، آرش و فروزان میان ایران و عربستان مشترک است و دولت ریاض این پروژه‌ها را به‌طور جدی توسعه داده و برداشت داشته است.

پارسال عربستان و کویت قراردادی برای سرمایه‌گذاری ۲.۷ میلیارد دلاری برای توسعه بیشتر میدان گازی آرش (الدره) امضا کردند؛ موضوعی که با انتقاد جمهوری اسلامی مواجه شد.

در حالی که جمهوری اسلامی به خاطر مشکلات مالی و تحریم‌ها قادر به توسعه بخش ایرانی این میدان مشترک نیست، عربستان و کویت در نظر دارند تولید روزانه گاز از این میدان را به ۳۰ میلیون متر مکعب و تولید میعانات گازی را به ۸۴ هزار بشکه برسانند.

تولید از این میدان مشترک از سال ۲۰۱۳ آغاز شده و هر سه کشور تولید دارند، اما ایران از پروژه توسعه بیشتر این میدان با هدف افزایش تولید، کنار گذاشته شده است.

میدان یادشده در سال ۱۹۷۶ کشف شد و حاوی یک میلیارد متر مکعب گاز و ۴۴ میلیون بشکه میعانات گازی است.

عربستان همچنین تولید گاز از میدان فرزاد A را سال‌هاست که آغاز کرده، اما ایران هنوز با شرکت «اوان‌جی‌سی ویدش» هند، کاشف بخش ایرانی این میدان مشترک، برای توسعه به توافق نرسیده است.

آقای خادمی می‌گوید عربستان با نصب دکل‌های زیادی در میادین مشترک با ایران تقریباً در حال تخلیه میادین است و اگر تولید از این میدان‌ها را امسال آغاز نکنیم، در آینده توسعه آنها برای ایران از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نخواهد بود.

با استفاده از گزارش‌های ایلنا، رادیو فردا؛ د.خ / پ.پ
XS
SM
MD
LG