لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۱

روحانی: ۱.۶ میلیارد دلار پول توقیف شده ایران در لوکزامبورگ آزاد شد


حسن روحانی از ادامه فشارهای ایالات متحده بر ایران انتقاد کرده است.
حسن روحانی از ادامه فشارهای ایالات متحده بر ایران انتقاد کرده است.

رئیس‌جمهوری ایران روز یکشنبه ۲۴ فروردین اعلام کرد که تهران در یک مناقشه حقوقی بر سر ۱.۶ میلیارد دلار از دارایی‌های خود که از مدت‌ها پیش به درخواست ایالات متحده در لوکزامبورگ توقیف شده بود، پیروز شده است.

حسن روحانی که در جلسه «ستاد ملی مقابله با کرونا» سخن می‌گفت تاکید کرد که این پول متعلق به بانک مرکزی ایران است و حقوق‌دانان جمهوری اسلامی همراه با وزارت خارجه و بانک مرکزی توانستند آن را آزاد کنند.

پیش از این عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران، نیز گفته بود که با حکم یک دادگاه مبلغ یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های این بانک در کلیراستریم لوکزامبورگ رفع توقیف شده است.

آمریکا که اردیبهشت ۹۷ از توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران خارج شد، با اعمال تحریم‌های سفت و سخت علیه تهران تلاش می‌کند مقام‌های جمهوری اسلامی را برای امضای توافق جدیدی درباره برنامه هسته‌ای، موشکی و همچنین سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی به پای میز مذاکره بکشاند.

از سویی، دادگاهی در نیویورک نیز حکم به توقیف هفت میلیارد دلار از دارایی‌های ایران برای جبران خسارات وارد آمده به خانواده قربانیان حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر داده و ایران را متهم کرده است که به اعضای القاعده اجازه داده تا از این کشور به مقاصد دیگر سفر کنند، اتهامی که ایران آن را رد کرده است.

در همین راستا ایالات متحده خواستار توقیف و مصادره ۱.۶ میلیارد دلار دارایی ایران و اختصاص آن به بازماندگان حادثه ۱۱ سپتامبر شده بود، اما سال گذشته دادگاهی در لوکزامبورگ درخواست آمریکا را رد کرد. با این حال از آنجا که حکم دادگاه قطعی نبود، جدال حقوقی ادامه یافت.

آقای روحانی در سخنان روز یکشنبه خود با اشاره به بحران ویروس کرونا در ایران از حکم جدید دادگاه لوکزامبورگ به عنوان «یک موفقیت خوب در شرایط سخت» نام برده و از ادامه فشارهای ایالات متحده بر ایران انتقاد کرده است.

او اظهار داشت: «آمریکایی‌ها ظلم عظیمی به ما می‌کنند، وام می‌خواهیم بگیریم کارشکنی می‌کنند؛ با اینکه خودشان گرفتار این ویروس هستند و از مشکلات ما به خوبی خبر دارند اما هر روز بر فشارهای خود می‌افزایند و این کار غیرانسانی و ضد بشری در تاریخ آنان برای همیشه ثبت شده است و می‌ماند».

ایران برای مقابله با ویروس کرونا و پیامدهای اقتصادی آن درخواست پنج میلیارد دلار وام از صندوق بین‌المللی پول کرده است. اما ایالات متحده با این درخواست مخالف است و می‌گوید که حاکمان ایران این پول را صرف سیاست‌های منطقه‌ای خود و حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی می‌کنند.

با استفاده از گزارش‌های خبرآنلاین و رادیو فردا/ س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG