لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۶

ایران از توافق اولیه با آمریکا برای تبادل زندانی خبر داد


حسین امیرعبداللهیان
حسین امیرعبداللهیان

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی از توافق اولیه تبادل زندانیان میان تهران و واشینگتن خبر داد.

آقای عبداللهیان روز یکشنبه ۲۱ اسفند گفت: «تبادل پیام‌ها همچنان در گفت‌وگوهای لغو تحریم‌ها در جریان است و در موضوع تبادل زندانیان به یک توافق در روزهای اخیر دست یافتیم و اگر همه چیز از طرف آمریکا خوب پیش برود در روزهای آینده انجام خواهد شد.»

وزیر خارجه جمهوری اسلامی جزئیاتی از این توافق ارائه نکرد.

اکنون سیامک نمازی، مراد طاهباز و عماد شرقی سه شهروند ایرانی که تابعیت آمریکایی نیز دارند، با اتهام‌های سیاسی در زندان‌های جمهوری اسلامی به سر می‌برند.

سیامک نمازی در روزهای اخیر در گفت‌وگو با کریستین امانپور از شبکه سی‌ان‌ان خطاب به جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، از او خواست به این «کابوس» پایان دهد.

این زندانی ایرانی-آمریکایی که بیش از هفت سال است به اتهام «همکاری با دول متخاصم» در زندان جمهوری اسلامی زندانی است ُ از بند چهار زندان اوین با اشاره به این‌که او و مراد طاهباز و عماد شرقی روی هم ۱۸ سال را در زندان گذرانده‌اند گفت گفت که خطر این مصاحبه را به جان خریده تا مستقیم به رئیس جمهور آمریکا بگوید که تنها او می‌تواند در این زمینه اقدام کند.

اواخر بهمن‌ماه امسال، پایگاه خبری نورنیوز، وابسته به شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، انجام مذاکرات برای تبادل زندانی میان واشینگتن و تهران را تأیید کرد. با این حال، نورنیوز آن چه را «صداقت و عدم سیاسی‌کاری» آمریکا خوانده بود برای «نهایی شدن توافقات در حال مذاکره» ضروری دانسته بود.

اطلاعات کاملی از زندانیان مورد نظر جمهوری اسلامی محبوس در آمریکا در دست نیست، اما پیشتر کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه جمهوری اسلامی مدعی شده «آمریکا ده‌ها تن از ایرانیان» را به دلیل دور زدن تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی بازداشت کرده است.

او در این میان، به دو زندانی به نام‌های رضا سرهنگ‌پور و کامبیز عطار کاشانی اشاره کرد.

در تیرماه گذشته، وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد که کامبیز عطار کاشانی، شهروند ۴۴ ساله دوتابعیتی ایرانی آمریکایی، در صادرات غیر‌قانونی کالا، فناوری و خدمات ایالات متحده به مصرف‌کنندگان نهایی در ایران، از جمله دولت جمهوری اسلامی نقش داشته است.

همچنین مرداد سال گذشته دادگاهی در واشینگتن، در منطقه کلمبیا، رضا سرهنگ‌پور کفرانی، شهروند ایرانی ساکن مونترال کانادا را به صادرات غیرقانونی لوازم آزمایشگاهی قابل استفاده در فعالیت‌های هسته‌ای متهم کرد.

این اولین بار نیست که میان ایران و آمریکا درباره تبادل زندانی توافق می‌شود.

در هفته‌های اخیر، شبکه آمریکایی ان‌بی‌سی نیز به نقل از «چهار منبع مطلع» گزارش داد که مذاکراتی غیرمستقیم میان ایران و آمریکا برای آزادی زندانیان دوتابعیتی در ایران، با میانجی‌گری بریتانیا و قطر در جریان است، که با «پیشرفت» روبه‌رو بوده است.

بر اساس این گزارش، قرار است آمریکا موافقت کند که کره جنوبی هفت میلیارد دلار از پول‌های مسدود شده ایران در بانک‌های کره جنوبی را به تهران مسترد کند و در مقابل، جمهوری اسلامی زندانیان آمریکایی- ایرانی را تحویل دهد.

جمهوری اسلامی متهم است که از طریق بازداشت کردن خودسرانه شهروندان دوتابعیتی یا اتباع خارجی در پی اعمال فشار بر دولت‌های غربی در زمینه برآورده کردن خواسته‌های خود است.

XS
SM
MD
LG