لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۲

آمریکا اشاره امیرعبداللهیان درباره توافقِ «۱۳ ماه پیش» بر سر مبادله زندانی را تلویحا رد کرد


حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، در سفارت ایران در بیروت
حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، در سفارت ایران در بیروت

ساعتی پس از آن که وزیر خارجه جمهوری اسلامی در روز جمعه با اشاره به توافقی در «۱۳ ماه پیش» از کنار آمدن با آمریکا بر سر تبادل زندانی خبر داد، وزارت خارجه ایالات متحده تلویحا وجود چنین توافقی را تکذیب کرد.

در حالی که ایالات متحده در اسفندماه ۱۴۰۱ هرگونه ادعای ایران مبنی بر توافق برای تبادل زندانیان را «دروغی ظالمانه» خوانده بود، وزیر خارجه ایران بار دیگر این موضوع را مطرح کرد.

حسین امیرعبداللهیان که به بیروت سفر کرده روز جمعه، هشتم اردیبهشت، در یک نشست خبری در سفارت ایران مدعی شد که جمهوری اسلامی و ایالات متحده «۱۳ ماه پیش» برای تبادل زندانیان توافق کرده‌اند.

او بدون اشاره به جزئیات این توافق گفت: «آنها یک خانم دیپلمات انگلیسی را به عنوان نماینده معرفی کردند. در خصوص چگونگی تبادل زندانیان به عنوان یک موضوع کاملا انسانی یک صورت‌جلسه بین آن نماینده و طرف ایرانی امضا شد.»

آن‌ طور که امیرعبداللهیان روایت کرده، دو طرف «هیچ محدودیت زمانی برای انجام تبادل نداشتیم، اما به دلیل برخی ملاحظات طرف آمریکایی ماه‌ها اجرای این صورت جلسه به تعویق افتاد».

وزیر خارجه ایران همچنین گفته که «در هفته‌های گذشته قرار شد آن صورت‌جلسه به‌روزرسانی شود».

با این حال معاون سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده ساعتی بعد در پاسخ به یک خبرنگار با تاکید بر ادامه تلاش آمریکا در این راه گفت که خبر جدیدی در این زمینه ندارد.

وِدانت پاتِل که در نشست خبری با خبرنگاران در واشینگتن سخن می‌گفت اضافه کرد: «باید بگویم من اگر باشم، به اغلب چیزهایی که از طرف رژیم ایران می‌آید به دیده تردید نگاه خواهم کرد.»

حسین امیرعبداللهیان در روز ۲۱ اسفند سال گذشته نیز ادعای مشابهی را مطرح کرده بود مبنی بر اینکه «تبادل پیام‌ها همچنان در گفت‌وگوهای لغو تحریم‌ها در جریان است و در موضوع تبادل زندانیان به یک توافق در روزهای اخیر دست یافتیم و اگر همه چیز از طرف آمریکا خوب پیش برود در روزهای آینده انجام خواهد شد».

ند پرایس، سخنگوی وقت وزارت خارجه آمریکا، هم در واکنش به این اظهارات و موکول کردن آزادی زندانیان آمریکایی به رویکرد واشینگتن گفت: «اظهارات مقامات ایرانی مبنی بر توافق بر سر مبادله زندانیان، یکی دیگر از دروغ‌های ظالمانه‌ای است که فقط بر رنج خانواده‌های آنان می‌افزاید.»

او افزود: «ما بی‌وقفه برای آزادی سه آمریکایی که به ناحق در ایران بازداشت شده‌اند تلاش می‌کنیم و تا زمانی که آن‌ها به خانواده‌هایشان نپیوندند، دست از تلاش برنخواهیم داشت.»

در همان زمان شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز در بیانیه‌ جداگانه‌ای، اظهارات امیر عبداللهیان را «دروغ» خوانده و اعلام کرد که متأسفانه مسئولان ایرانی از شایعه‌پراکنی دست نمی‌کشند و و ادعای ظالمانه اخیر آن‌ها فقط باعث درد بیشتر خانواده‌های سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز خواهد شد.

این سه شهروند ایرانی-آمریکایی هم اکنون با اتهام‌های سیاسی در زندان‌های جمهوری اسلامی به سر می‌برند.

با آنکه آمریکا ادعاهای ایران در این زمینه را تکذیب کرده بود، وزارت خارجه این کشور در پاسخ به پرسش رادیوفردا در اواخر اسفندماه ۱۴۰۱ اعلام کرد که در حال حاضر «ما در مورد تلاش‌های دیپلماتیکی که در حال انجام است جزئیاتی ارائه نمی‌دهیم، زیرا می‌توانید تصور کنید که چنین بحث‌هایی برای شهروندان آمریکایی که به اشتباه بازداشت شده‌اند حساس و بسیار مهم است.»

پیش از این شبکه آمریکایی ان‌بی‌سی نیز به نقل از «چهار منبع مطلع» گزارش داده بود که مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا برای آزادی زندانیان دوتابعیتی در ایران، با میانجی‌گری بریتانیا و قطر در جریان است، که با «پیشرفت» روبه‌رو بوده است.

با استفاده از گزارش‌های تسنیم و رادیوفردا/ ب. ب./ف. دو.
XS
SM
MD
LG