لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۰

جمهوری اسلامی مدعی ساخت پهپاد «مخصوص تهاجم به حیفا و تل‌آویو» شد


کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی
کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی

کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی، مدعی شد ایران یک پهپاد انتحاری دوربرد پیشرفته را «مخصوص تهاجم به حیفا و تل‌آویو»، دو شهر مهم اسرائیل طراحی کرده است.

حیدری شامگاه یکشنبه ۲۰ شهریور در یک برنامه تلویزیونی صداوسیما گفت که این پهپاد «آرش۲» نام دارد که نسخه جدیدتر‌ پهپاد «آرش۱» است و «امکان بازیابی چندباره تا برخورد به هدف» را دارد.

جمهوری اسلامی از ابتدای تاسیس خود پس از انقلاب ایران، اسرائیل را به رسمیت نشناخته و این کشور عضو سازمان ملل متحد را همواره تهدید و گروه‌های شبه‌نظامی مخالف آن را حمایت کرده است.

همچنین مقام‌های اسرائیلی تاکنون بارها نسبت به توان پهپادی جمهوری اسلامی و ارسال این نوع تسلیحات به گروه‌های شبه‌نظامی منطقه از جمله گروه‌های مسلح فلسطینی هشدار داده‌اند.

فرمانده نیروی زمینی ارتش با تکرار شعار دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی برای «نابودی» اسرائیل، تاکید کرد که پهپاد جدید «پرنده بی‌نظیری است که برای این کار ساخته شده است.»

حیدری جزئیات بیشتری از پهپاد آرش۲ به ویژه میزان برد آن ارائه نکرد، اما گفت: «امروز پهپادهایی با برد راهبردی در اختیار داریم و پهپادی با برد ۲ هزار کیلومتری نیز داریم.»

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائيل، آذرماه سال گذشته با اشاره به افزایش تهدیدهای پهپادی ایران در سال‌های اخیر،‌ فاش کرد که حکومت ایران جزیره‌ قشم و منطقه چابهار را به انبار پهپادهای نظامی تبدیل کرده است و از پایگاه‌های واقع در این محل‌ها حمله‌های پهپادی انجام می‌دهد.

او اواخر شهریورسال گذشته نیز گفته بود جمهوری اسلامی در پایگاه هوایی کاشان «نحوه استفاده و هدایت پهپادها» را به گروه‌های نیابتی خود آموزش می‌دهد و این پایگاه «نقطه کلیدی در صدور تروریسم هوایی ایران به منطقه است».

سه ماه قبل از آن، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر وقت اسرائیل، اعلام کرد در حالی که اسرائیل مشغول جنگ در غزه بود، ایران یک پهپاد «انتحاری» را از سوریه یا عراق وارد آسمان اسرائیل کرد.

با این حال، اسرائیل خود را برای مقابله با هواپیماهای بدون سرنشین جمهوری اسلامی آماده کرده است.

اواخر تيرماه و همزمان با ورود جو بایدن به اسرائیل، ارتش این کشور سلاح‌های لیزری موسوم به «پرتو آهنین» را که برای مقابله با تهدید پهپادهای ایران طراحی کرده برای رئیس جمهوری آمریکا به نمایش گذاشت.

همچنین در ماه‌های اخیر ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه برای بکارگیری در تهاجم مسکو علیه اوکراین خبرساز شد. هرچند که مقامات دولت بایدن اعلام کردند که روسیه برای استفاده از پهپادهای ساخت ایران در جنگ خود علیه اوکراین به مشکلات فنی برخورده است.

XS
SM
MD
LG