لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۴

ایران می‌گوید به یک «هواپیمای جاسوسی» آمریکا در دریای عمان اخطار داده است


نمونه‌ای از هواپیمای مدل EP-3E نیروی دریایی آمریکا که ارتش جمهوری اسلامی می‌گوید به آن اخطار داده است
نمونه‌ای از هواپیمای مدل EP-3E نیروی دریایی آمریکا که ارتش جمهوری اسلامی می‌گوید به آن اخطار داده است

ارتش جمهوری اسلامی با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد که به یک «هواپیمای جاسوسی» آمریکا در داخل مرزهای دریایی ایران در دریای عمان اخطار داده است.

بر اساس گزارش روز یکشنبه ۱۳ فروردین خبرگزاری‌های ایران، «هواپیمای EP-3E نیروی دریایی آمریکا به مرز ایران در محدوده دریای عمان وارد شده بود» که با هشدار طرف ایرانی «به مسیرهای هوایی بین‌المللی بازگشت».

اگر ادعای ارتش جمهوری اسلامی صحت داشته باشد، ماموریت اصلی هواپیماهای EP-3E که ساخت شرکت لاکهید مارتین است، «شنود الکترونیک» است.

ارتش آمریکا هنوز به این خبر واکنش نشان نداده است، اما انتشار خبر «هشدار نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی به هواپیمای آمریکایی»، یک روز پس از آن منتشر می‌شود که ایالات متحده از تمدید ماموریت ناو گروه هواپیمابر جورج دبلیو. بوش در پی حملات نیروهای نیابتی ایران به پایگاه‌های آمریکا در سوریه خبر داد.

سرهنگ جو بوچینو، سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام)، روز ۱۲ فروردین اعلام کرده بود: «تمدید ماموریت ناو گروه جورج دبلیو. بوش که شامل شناورهای یواس‌اس لیته گالف، یواس‌اس دلبرت دی.بلک و یواس‌ان‌اس آرکتیک می‌شود، امکان تقویت توانایی‌های سنتکام برای واکنش به حوادث احتمالی در خاورمیانه را فراهم می‌آورد».

این مقام نظامی همچنین از استقرار برنامه‌ریزی‌شده و سریع یک اسکادران هواپیماهای تهاجمی «ای‌۱۰» در منطقه خبر داد.

پنتاگون روز ۱۱ فروردین شمار مجروحان آمریکایی بر اثر حملات هفته گذشته در سوریه را دو برابر آمار پیشین اعلام کرد و گفت که شش سرباز دیگر نیز دچار آسیب مغزی شده و در مجموع تعداد مجروحان به ۱۲ نفر رسیده است.

این حملات همچنین منجر به کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی شد.

تنش میان ایران و آمریکا در منطقه خلیج فارس و دریای عمان سابقه طولانی دارد.

سنتکام ۱۵ آذر پارسال اعلام کرد که یک قایق گشتی سپاه پاسداران برای دو ناو آمریکایی در حال عبور از تنگه هرمز مزاحمت ایجاد کرد. ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده رفتار این قایق گشتی سپاه پاسداران را «ناامن و غیر حرفه‌ای» دانسته بود.

نیروی دریایی آمریکا ۳۱ خرداد پارسال نیز اعلام کرد یک ناو جنگی این کشور در تنگه هرمز با قایق‌های تندرو سپاه پاسداران «که مستقیماً به سمت ناو آمریکایی می‌آمدند»، برخورد تنش‌آمیز داشتند.

در جریان آن واقعه، ناو گشت‌زنی «سیروکو» هنگام عبور از تنگه هرمز برای ورود به خلیج فارس با سه قایق تندرو سپاه پاسداران مواجه شد که «تا ۴۵ متری» ناو سیروکو آمدند و تنها پس از بوق‌های هشدار و شلیک منور توسط ناو آمریکایی جهت حرکت خود را تغییر دادند.

نیروی دریایی آمریکا همچنین در اواسط پارسال چند عملیات نیروهای دریایی ایران در توقیف شناورهای اکتشافی بدون‌سرنشین و کنترل از راه دور خود را ناکام گذاشت.

XS
SM
MD
LG