لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۷

ادعای ایران: به‌ دلیل تحریم‌ها نمی‌توانیم با برنامه‌های تغییرات اقلیمی همکاری کنیم


علی سلاجقه، معاون ابراهیم رئیسی و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست
علی سلاجقه، معاون ابراهیم رئیسی و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران که در غیاب ابراهیم رئیسی در اجلاس تغییرات اقلیمی گلاسگو حاضر شده است، بار دیگر دلیل عدم مشارکت جمهوری اسلامی در همکاری‌های بین‌المللی در زمینه تغییرات اقلیمی را «تحریم‌ها و تروریسم اقتصادی» عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی سلاجقه، رئیس سازمان محافظت زیست، روز چهارشنبه، ۱۹ آبان، در سخنرانی خود در اجلاس معروف به کاپ ۲۶ گفت: «وقتی صحبت از همکاری‌های بین‌المللی و همه ذی‌نفعان در سطح جهان به میان می‌آید، متأسفانه کشور من با مانعی به نام تروریسم اقتصادی روبه‌رو است.»

این ادعا در حالی بیان می‌شود که حسن روحانی، رئیس‌ جمهور پیشین ایران، در آذر ۱۳۹۷ صریحاً لزوم کاهش گازهای گلخانه‌ای برای مقابله با تغییرات اقلیمی را رد کرده و مدعی شده بود هیچ کشوری در دنیا این کار را نمی‌کند.

ایران با وجود اقتصاد بی‌رونق خود جزو ده آلاینده اول دنیا از نظر انتشار گازهای گلخانه‌ای است و با وجود تعهدات لفظی دولت پیشین در مجامع بین‌المللی، انتشار این گازها در ایران طی چند سال اخیر کاهش نیافته است.

آقای سلاجقه همچنین به «تمایل به حضور» ابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهور، در اجلاس کاپ ۲۶ اشاره کرد، اما هیچ توضیحی نداد که چرا او در این اجلاس حاضر نشده است.

علاوه بر رئیس‌ جمهور ایران، رهبران چین و روسیه نیز در کنفرانس تغییرات اقلیمی «کاپ ۲۶» گلاسکو شرکت نکردند.

این در حالی است که چین بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز دی‌اکسید کربن در جهان است و پس از آن ایالات متحده در رتبه دوم قرار دارد. روسیه نیز بعد از اتحادیه اروپا و هند پنجمین کشور بزرگ تولیدکننده گاز دی‌اکسید کربن است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در سخنانی با اشاره به عدم عضویت کامل ایران در معاهده آب‌وهوایی پاریس گفت در صورت عضویت کامل، «اگر ایران قادر به دریافت هیچ‌گونه کمک مالی یا فنی از جامعه بین‌المللی نباشد، چگونه می‌تواند به تعهدات خود عمل کند».

این در حالی است که برخی کارشناسان می‌گویند ایران این امکان را دارد که حتی بدون کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و صرفاً از طریق افزایش بهره‌وری انرژی، تا ۴۰درصد از گازهای گلخانه‌ای خود بکاهد.

ایران در گذشته هم میزان همکاری خود با دیگر کشورها برای کاهش گازهای گلخانه‌ای را به رفع تحریم‌های آمریکا مشروط کرده بود.

شاخص عملکرد محیط‌ زیستی که هر دو سال یک بار با همکاری دانشگاه‌های ییل و کلمبیا منتشر می‌شود، نشان می‌دهد که در حال حاضر ایران از میان ۱۸۰ کشور مورد مطالعه در تغییر اقلیم رتبهٔ پایین ۷۵ را دارد و در مدیریت مواد زائد (یا زباله) رتبهٔ ۹۷. ضعیف‌ترین عملکرد ایران نیز در شاخص تنوع زیستی ثبت شده که بین کشورهای جهان رتبهٔ ۱۳۸ را دارد.

ایران؛ فاجعه زیست‌محیطی و عدم تعهد به پیمان‌های اقلیمی
please wait

No media source currently available

0:00 0:07:07 0:00
XS
SM
MD
LG