لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۰

ایران می‌گوید تا «پایان نوامبر» به مذاکرات احیای برجام بازمی‌گردد


علی باقری کنی، معاون وزیر خارجه ایران
علی باقری کنی، معاون وزیر خارجه ایران

معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از دیدار با انریکه مورا، معاون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در بروکسل اعلام کرد که طرفین درباره بازگشت به مذاکرات وین توافق کردند.

علی باقری کنی روز چهارشنبه پنجم آبان در صفحه توئیتر خود نوشت: «گفت‌وگویی جدی و سازنده با انریکه مورا در مورد عناصر ضروری مذاکرات موفق داشتم. توافق کردیم‌ پیش‌ از پایان ماه نوامبر (هفته دوم آذر) مذاکرات را شروع کنیم».

او افزود که تاریخ دقیق بازگشت به وین «هفته بعد» اعلام خواهد شد.

همچنین به گزارش خبرگزاری ایرنا، وابسته به دولت ایران، آقای باقری در این ملاقات بار دیگر بر لغو تحریم‌های آمریکا و عادی‌سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران تاکید کرد.

معاون وزیر خارجه ایران با اشاره به آن‌چه خروج «یک‌جانبه» و «غیرقانونی» ایالات متحده از برجام خواند، ارائه «تضمین» به منظور جلوگیری از اقداماتی از این دست را «خواسته غیرقابل چشم‌پوشی ایران» دانست.

او افزود هر توافقی باید برآورده‌کننده خواسته‌های ایران در این زمینه باشد.

خبرگزاری رویترز شامگاه چهارشنبه از قول یک دیپلمات نوشت معاون وزیر خارجه ایران دعوت مقام‌های فرانسه، بریتانیا و آلمان، سه عضو اروپایی توافق برجام، را برای ملاقات در بروکسل رد کرده است.

این در حالی است که به گفته دیپلمات فرانسوی، مقام‌های سه کشور یاد شده اعلام آمادگی کرده بودند تا با علی باقری کنی پیش از ترک بروکسل دیدار کنند.

به دنبال خروج آمریکا از برجام در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، ایران نیز با عدول از تعهدات در چارچوب این توافق، برنامه هسته‌ای خود را توسعه می‌دهد.

تاکنون شش دور مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام با حضور ایران، روسیه، بریتانیا، فرانسه، آلمان و چین و مشارکت غیر مستقیم آمریکا در وین پایتخت اتریش برگزار شده است. اما به دنبال پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری، این مذاکرات به درخواست ایران متوقف شده است.

خودداری چندین‌ماهه ایران از بازگشت به میز مذاکرات در حالی بوده است که فعالیت‌های هسته‌ای تهران سرعت بیشتری گرفته و براساس گزارش خردادماه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به ۱۶ برابر سقف مجاز در توافق بین تهران و قدرت‌های جهانی رسیده است.

معاون وزیر خارجه ایران پیشتر گفته بود با هدف پیشبرد مذاکرات «نتیجه محور» راهی بروکسل می‌شود.

آمریکا اما بارها تاکید کرده است که مذاکرات ایران با هماهنگ‌کننده اروپایی برای از سرگیری مذاکرات احیای برجام، جایگزین مذاکرات وین نخواهد بود.

نشریه پولیتیکو مهرماه امسال در گزارشی با اشاره به اظهارات یک دیپلمات نوشت ایران در زمینه مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین پایتخت اتریش وقت‌کشی می‌کند و هم‌زمان برنامه هسته‌ای خود را توسعه می‌دهد تا ابزاری برای فشار در مذاکرات داشته باشد.

با استفاده از توئیتر، رویترز و گزارش‌های رادیو فردا/ آ.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG