لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۳۷

سپاه پاسداران: آمریکا در صورت حمله به ایران به سرنوشت صدام دچار می‌شود


مقامات ایران همواره مذاکره درباره برنامه موشکی تهران را رد کرده‌اند.
مقامات ایران همواره مذاکره درباره برنامه موشکی تهران را رد کرده‌اند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای به آمریکا هشدار داد که اگر به ایران حمله کند، به گفته آن، «سرنوشتی مشابه صدام حسین» رهبر سابق عراق خواهد داشت.

این بیانیه به مناسبت سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر در جنگ ایران و عراق، منتشر شده که در آن آمده است نیروهای مسلح ایران سه دهه پس از جنگ با عراق «آموخته‌اند... هرگز نباید دچار غفلت راهبردی شوند».

آمریکا ۱۲ شرط برای دستیابی به توافق جدید هسته‌ای با ایران تعیین کرده که یکی از آنها پایان دادن به برنامه ساخت موشک‌های بالستیک و هرگونه آزمایش و تولید موشک‌های قابل حمل کلاهک اتمی است، امری که مقامات ایران و فرماندهان سپاه بارها آنها را رد کرده و تاکید داشته‌اند که حاضر به مذاکره در این زمینه نیستند.

سپاه پاسداران در بیانیه روز چهارشنبه خود با اشاره غیرمستقیم به خروج واشینگتن از برجام، آمریکا را کشوری «عهدشکن» نامید و عنوان کرد: «سرمداران آمریکا... این پیام را دریافت کرده‌اند که در صورت تعدی و تعرض به ایران اسلامی، سرنوشتی متفاوت از فرجام صدام معدوم نخواهند داشت».

حکومت صدام حسین که به مدت بیش از دو دهه در عراق حاکم بود سرانجام با حمله سال ۲۰۰۳ آمریکا به این کشور از قدرت ساقط شد. صدام در نهایت در دسامبر سال ۲۰۰۶ اعدام شد، اما بسیاری از تحلیل‌گران حمله آمریکا به عراق را اشتباه جورج بوش رئیس‌جمهوری وقت ایالات متحده دانسته و گفته‌اند که از جمله تبعات این اتفاق، روی کار آمدن یک دولت شیعی و افزایش نفوذ ایران در عراق بود.

روز سه‌شنبه وزیر دفاع ایران نیز در واکنش به شروط آمریکا تاکید کرد که جمهوری اسلامی «به هیچ کشوری اجازه مداخله در امور دفاعی و موشکی ایران را نمی‌دهد».

امیر حاتمی گفت: «توان دفاعی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از مولفه‌های اساسی بازدارندگی محسوب شده و روز به روز برای تقویت این توان دفاعی تلاش خواهیم کرد».

آمریکا تهدید کرده که اگر ایران شروط ۱۲ گانه آن را نپذیرد، با شدیدترین تحریم‌های تاریخ مواجه خواهد شد.

توقف حمایت‌های ایران از حوثی‌های یمن، خروج نیروهای تحت فرماندهی ایران از سوریه و توقف غنی‌سازی اورانیوم از جمله این شروط است.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایسنا و فارس و رادیو فردا؛ س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG