لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۹

ایران می‌گوید ۴۰ دستگاه توربین به روسیه صادر می‌کند


ایران روز یکشنبه اعلام کرد که قراردادی با روسیه برای صادرات ۴۰ دستگاه توربین به این کشور منعقد کرده که به صنعت گاز روسیه در اوج تحریم‌های غرب علیه آن کمک می‌کند.

شانا، خبرگزاری خبرگزاری نفت و انرژی، به نقل از رضا نوشادی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، نوشت که «موفقیت‌های صنعتی کشور منحصر به زمینه‌های موشکی و پهپادی نیست».

آقای نوشادی افزود: «اکنون ۸۵ درصد تأسیسات و تجهیزات مورد نیاز صنعت گاز در داخل کشور ساخته می‌شود و به پشتوانه همین توانمندی، به‌تازگی قراردادی برای صادرات ۴۰ دستگاه توربین ساخت ایران به کشور روسیه امضا شده است.»

این مقام ایرانی مشخص نکرد که چنین قراردادی چه زمانی امضا شده و توربین‌ها نیز چه زمانی قرار است تحویل روسیه داده شود.

روسیه به دنبال تحریم‌های اقتصادی که غرب علیه آن اعمال کرده است، صادرات گاز به کشورهای مختلف اروپایی را کاهش داد یا متوقف کرد و این امر باعث شده است تا قیمت انرژی افزایش یابد.

کرملین می‌گوید که تحریم‌ها مانع از تعمیر و نگهداری مناسب زیرساخت‌های گاز روسیه شده و به‌ویژه مانع از بازگرداندن و نصب توربین زیمنس شده که در کانادا تحت تعمیرات بوده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، ماه سپتامبر در اجلاس ولادی وستوک با اشاره به خط لوله مهم گاز بین روسیه و آلمان گفته بود: «به ما یک توربین بدهید، ما فردا نورد استریم را راه می‌اندازیم.»

کشورهای غربی روسیه را متهم می‌کنند که از گاز به عنوان یک «اسلحه» استفاده می‌کند.

رضا نوشادی گفت که هدف ایالات متحده از تحریم علیه روسیه این است که مسکو را از بازار جهانی گاز خارج کند.

وی اظهار داشت: «در سال‌های اخیر ایالات متحده آمریکا به‌طور گسترده به راه‌اندازی کارخانه‌های تولید ال‌ان‌جی اقدام و به‌تازگی نیز با تحریم همه‌جانبه روسیه و سپس وقوع انفجار در خط لوله گاز نورداستریم، عملاً یکی از بزرگ‌ترین رقبای خود در صادرات گاز را از عرصه خارج کرد.»

روسیه و ایران بزرگ‌ترین ذخایر گاز جهان را دارند و هر دو نیز تحت تحریم‌های ایالات متحده هستند. دو کشور در ماه‌های اخیر بر تقویت همکاری‌های دوجانبه تاکید کرده‌اند.

تهران در عین حال متهم شده که پهپادهای انتحاری به روسیه صادر کرده است تا مسکو در جنگ علیه اوکراین از آن استفاده کند. مقامات ایرانی اما این اتهام را رد می‌کنند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری شانا و فرانسه؛ س.ن
XS
SM
MD
LG