لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۰۴

انتقاد ۵۰۰ فعال دانشجویی از گزینه پیشنهادی وزارت علوم و دفاع یک نماینده اصلاح‌طلب ‎


منصور غلامی رئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان از گزینه‌های حسن روحانی برای تصدی وزارت علوم است
منصور غلامی رئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان از گزینه‌های حسن روحانی برای تصدی وزارت علوم است

همزمان با انتقاد ۵۰۰ نفر از فعالان نشریات دانشجویی از گزینه‌های احتمالی برای وزارت علوم، یک نماینده اصلاح طلب مجلس اعلام کرد که منصور غلامی، گزینه پیشنهادی حسن روحانی، «ایده‌آل» نیست، اما «به دلیل بن‌بست» ایجاد شده، معرفی او به عنوان وزیر پیشنهادی «می‌تواند راهگشا باشد».

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، محمود صادقی عضو فراکسیون امید مجلس خبر داد که قرار است منصور غلامی، رئیس دانشگاه همدان، به عنوان وزیر پیشنهادی علوم معرفی شود.

در روزهای گذشته انتقادات زیادی از مدیریت آقای غلامی مطرح شده و برخی از فعالان دانشجویی این دانشگاه اعلام کرده‌اند که او به نشریات و تشکل‌های دانشجویی اصلاح طلب مجوز فعالیت نداده و از آنها حمایت نکرده است.

در مقابل، برخی از نمایندگان اصولگرای شهر همدان از جمله حمیدرضا حاجی بابایی از آقای غلامی حمایت کرده‌اند.

در همین حال محمود صادقی خبر داد که به همراه فاطمه سعیدی و جلال میرزایی در دفتر محمدرضا عارف با آقای غلامی دیدار کرده است.

این نماینده اصلاح طلب مجلس اعلام کرد که آقای غلامی «با ایده‌آل‌های ما فاصله زیادی دارد» اما به دلیل این که «معرفی حدود ۱۰ تا ۱۲ نفر از گزینه‌های احتمالی بی‌نتیجه ماند»، او می‌تواند «گزینه‌ای قابل‌قبول باشد».

آقای صادقی پیش از این خبر داده بود که «رییس‌جمهوری تاکنون بیش از ۱۰ گزینه برای وزارت علوم معرفی کرده که مورد تأیید رهبری قرار نگرفته‌اند».

روز دوشنبه ۲۴ مهرماه نیز علی مطهری، نایب رییس مجلس، علت طولانی شدن معرفی وزیر علوم را «روش حسن روحانی» در انتخاب وزیر دانسته و گفته بود که او می‌خواهد «رضایت همه نهادها را جلب کند و چنین چیزی ممکن نیست».

آقای صادقی در سخنان روز جمعه خود اعلام کرد که «صادر نشدن مجوز یک تشکل دانشجویی اصلاح طلب»، «حمایت نکردن از فعالیت‌های دانشجویی» و «انتصاب یک فرد نزدیک به جبهه پایداری به عنوان معاون فرهنگی» از جمله انتقادات مطرح شده از سوی فعالان دانشجویی درباره مدیریت آقای غلامی در دانشگاه همدان است.

وی درعین حال اعلام کرد منصور غلامی «از جمله نیروهای اصیل آموزش‌عالی، با تجربه بالا و همچنین با جوهره اصلاح‌طلبی است» که در دولت محمد خاتمی نیز ریاست دانشگاه همدان را برعهده داشته است.

به گفته آقای صادقی، «محدودیت‌ها» در دولت حسن روحانی نسبت به دولت محمد خاتمی «بیشتر شده» و به همین دلیل عملکرد آقای غلامی و برخی از دیگر روسای دانشگاه‌ها نسبت به آن دوره تغییر کرده است.

وی اضافه کرد: «به نظر می‌رسد، سالخوردگی نیز در نحوه برخورد افراد با مسائل تاثیرگذار باشد. دکتر غلامی متولد سال ۳۲ است و بعضاً وقتی افراد پا به سن می‌گذارند، قاعدتاً آن شور و نشاط و پویایی از افراد گرفته می‌شود».

آقای صادقی همچنین گفته که رئیس دانشگاه همدان در این جلسه اتهام حمایت نکردن از نشریات دانشجویی را رد کرده و عنوان کرده که بخش حقوقی دانشگاه در برابر برخوردهای «نهادهایی خارج از دانشگاه» از دانشجویان حمایت کرده است.

در روزهای گذشته بسیاری از فعالان دانشجویی در شبکه‌های اجتماعی از احتمال معرفی آقای غلامی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم ابراز نگرانی کرده بودند. در شبکه‌های اجتماعی همچنین فیلم ها و خبرهای مختلفی از«برخورد نامناسب» و «تهدیدآمیز» آقای غلامی با برخی از دانشجویان منتشر شده است.

با این حال آقای صادقی مدعی شد که برخی از دانشجویان منتقد آقای غلامی «علاوه بر مشکلات سیاسی و دانشجویی، بعضاً پرونده‌هایی نیز به لحاظ اخلاقی داشتند» و «سعی می‌کنند بعضی مشکلات اخلاقی و غیرسیاسی‌شان را پشت مسائل سیاسی پنهان کنند».

این نماینده مجلس درعین حال گفت که برخی از انتقادها از عملکرد آقای غلامی وارد است و در دولت فعلی «مدیران دانشگاه‌ها از آن قاطعیت، صراحت و شجاعت لازم برخوردار نیستند» و این نوع برخورد «فراگیر» شده است.

انتقاد ۵۲۵ فعال نشریات دانشجویی از گزینه‌های احتمالی تصدی وزارت علوم

حسن روحانی در روزهای پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۲۹ اردیبهشت امسال و در دوره نخست ریاست جمهوری خود بارها ضمن اعلام حمایت از فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی دانشجویان وعده داده بود که دولتش تلاش خواهد کرد تا دانشگاه از «فضای امنیتی» فاصله بگیرد.

وی حتی روز ۲۱ فروردین سال جاری در یک نشست خبری گفت که در دولت او فضای مدارس دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها «کمتر امنیتی شده است».

درهمین حال ۵۲۵ نفر از فعالان نشریات دانشجویی در نامه‌ای به آقای روحانی با اشاره به وعده‌های انتخاباتی او اعلام کردند برخی گزینه‌های مطرح برای تصدی وزارت علوم «با انفعال و یا حتی همراهی خود با برخی نهادهای بیرون از دانشگاه، نقشی اساسی در عقب‌گرد نظام دانشگاهی در سال‌های اخیر داشته اند».

دراین بیانیه به نام گزینه‌های مطرح برای تصدی وزارت علوم اشاره ای نشده است. با این حال به گفته نویسندگان این بیانیه، چهره‌های مطرح برای سمت وزیر علوم، « کارنامه سیاهی در عدم حمایت از دانشجویان و صیانت از حقوق و آزادی‌شان دارند».

این فعالان نشریات دانشجویی تاکید کردند که معرفی این افراد به ‌عنوان وزیر علوم،«جایی برای تردید در وادادگی دولت در برابر اشخاص غیرمسئول غیرپاسخگویی که کمر به شکست ایده دانشگاه امن و آزاد و مستقل بسته‌اند، باقی نمی‌گذارد».

پیش از این نیز در موارد متعددی تشکل‌های دانشجویی و برخی نمایندگان مجلس از ادامه فضای امنیتی در دانشگاه‌ها در دولت اول آقای روحانی انتقاد کرده‌اند. از جمله در مرداد ماه بیش از هشت هزار فعال دانشجویی ضمن انتقاد از «فشار به تشکل ها و نشریات دانشجویی و سکوت مقامات وزارت علوم»، اعلام کرده بودند که «مشکلات و بحران مراکز آموزش عالی همچون بسیاری از حوزه های دیگر کشور به نقطه هشدار رسیده است».

XS
SM
MD
LG