لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۷

تشدید فضای امنیتی در سالگرد مهسا امینی؛ «استقرار گسترده نیرو» در سقز، سنندج، کرمانشاه، مهاباد


گزارش‌ها و ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی است که فضای بسیاری از شهرهای ایران همزمان با «سالگرد مهسا ژینا امینی و آغاز اعتراضات زن، زندگی، آزادی» به شدت امنیتی شده و نیروهای یگان ویژه و نیروهای امنیتی و انتظامی در سطح بسیاری از خیابان‌ها و میادین شهرهای بزرگ به ویژه تهران و کرج مستقر شده‌اند.

همزمان گزارش‌های متعدد حاکی از اعزام و استقرار گسترده نیرو در شهرهای استان کردستان به ویژه شهر سقز، زادگاه و محل آرامگاه مهسا ژینا امینی است.

شبکه حقوق بشر کردستان گزارش داد که در آستانه اعتراضات و به دنبال «اعزام گسترده نیروی یگان ویژه فراجا و سپاه پاسداران به شهرهای ارومیه، بوکان، مهاباد، سقز، دیواندره، سنندج،‌ مریوان، کامیاران، جوانرود، کرمانشاه، اسلام آباد غرب، ایلام و آبدانان»، فضای این شهرها به شدت نظامی‌امنیتی شده است.

ویدئوهای منتشر شده حاکی از فضای به شدت امنیتی در شهر سقز، زادگاه و محل آرامگاه مهسا ژینا امینی است. در یکی از این ویدیوها ده‌ها نیروی موتوری یگان ویژه مشاهده می‌شوند که در میدان زندان منتهی به آرامستان آیچی، محل آرامگاه مهسا امینی و شماری از معترضان کشته شده سقز، مستقر هستند.

گزارش‌ها و ویدئوهایی منتشر شده حاکی است که «نیروهای یگان ویژه و سپاه پاسداران» در سطح شهر سقز و در مناطقی چون میدان آزادی،میدان هّلو، محله قوَخ و شهرک دانشگاه و دیگر مناطق این شهر مستقر شده‌اند.

ویدئوی دیگر از شهر سقز نیز استقرار ده‌ها نیروی یگان ویژه به همراه خودروهای ضد شورش و یگان‌های موتوری را در میدان قدس این شهر طی روز پنج‌شنبه نشان می‌دهد..

در همین حال سایت حقوق بشری هه‌نگاو ویدئویی از سقز منتشر کرد که در آن استقرار یک «تانک» در شهر سقز به تصویر کشیده شده است. این سایت حقوق بشری افزود: «روز پنج‌شنبه ٢٣ شهریور، یک تانک نظامی نیروهای سپاه پاسداران به داخل محوطه آرامستان آیچی سقز»، محل آرامگاه مهسا (ژینا)، وارد شده و بر تپەهای اطراف آرامستان مستقر شده است.

شهر سنندج مرکز استان کردستان نیز که از روز سه‌شنبه شاهد حضور گسترده نیروهای امنیتی و انتظامی است و ویدئوهایی منتشر شده در روز پنج‌شنبه تصاویرری از استقرار ده‌ها نیروی یگان ویژه همراه با خودروهای ضد شورش و یگان‌های موتوری را در میدان آزادی این شهر نشان می‌دهد.

فضای شهر بیجار نیز روز پنج‌شنبه بیش از پیش امنیتی شد و تصاویر و ویدیوهایی منتشر شده نشان می‌دهد که نیروهای انتظامی و بسیج در این شهر استان کردستان اقدام به سنگربندی در برخی مناطق کرده و برخی خیابان‌ها نیز برای راه‌اندازی ایست و بازرسی از موانع بتونی استفاده کرده‌اند.

شهرهای مریوان و بانه و دیگر شهرهای استان کردستان نیز در روز پنج‌شنبه شاهد فضای امنیتی، استقرار گسترده نیروهای انتظامی و یگان ویژه در معابر، خیابان‌ها و میادین اصلی این شهر هستند.

مناطق مختلف شهر کرمانشاه مرکز استان کرمانشاه نیز از روز پنج‌شنبه شاهد استقرار گسترده نیروهای امنیتی و یگان‌‎های ویژه در مناطق مختلف این شهر است.

تصاویر ویدئویی نشان می‌دهد که تمرکز این نیروها به ویژه در میدان آزادی شهر کرمانشاه بوده و شمار قابل توجهی خودروهای ضد شورش و نیروهای موتورسوار در این میدان مستقر شده‌اند.

خیابان‌ها و میادین شهرهای جوانرود و اسلام‌آباد غرب در استان کرمانشاه نیز از روز چهارشنبه شاهد استقرار و گشت‌زنی نیروهای امنیتی و انتظامی است.

در استان ایلام، علاوه بر استقرار نیروهای انتظامی و یگان ویژه در خیابان‌ها و میادین اصلی شهر ایلام، طبق گزارش سایت حقوق بشری هه‌نگاو تعداد قابل توجهی از نیروهای یگان ویژه نیز به شهرهای آبدانان و شهر سرابله مرکز شهرستان چرداول اعزام شده‌اند.

بنابر این گزارش، یک کاروان نیروی مسلح از مرکز فرماندهی انتظامی ایلام به شهر سرابله انتقال یافته است و در مناطق مختلف شهر آبدانان، شهری که در جریان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» صحنه تظاهرات گسترده بود، نیز نیروهای یگان ویژه مستقر شده‌اند.

همچنین ویدئوهای منتشر شده از شهرهای مهاباد، میاندوآب، و بوکان در آذربایجان غربی و همچنین شهر ارومیه مرکز این استان نیز حاکی است که طی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه این شهرها نیز شاهد تشدید فضای امنیتی بوده‌اند.

در بسیاری از مناطق شهر مهاباد نیروهای یگان ویژه مستقر شده و نیروهای انتظامی و سپاه پاسداران نیز در چندین خیابان این شهر اقدام به راه‌اندازی ایست و بازرسی کرده‌اند.

ویدئوهای منتشر شده از شهر بوکان در روز پنج‌شنبه نیز حاکی از «انتقال نیروها با هلیکوپتر به پایگاه سپاه پاسداران در تپه ارکان» این شهر است.

همچنین طی شبانه روز گذشته ویدئوهایی نیز از انتقال نیرو و تجهیزات نظامی سنگین و نیمه سنگین سپاه پاسداران از تبریز به ارومیه و دیگر مناطق استان آذربایجان غربی منتشر شده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون توضیحی درباره نقل و انتقال گسترده نیرو و از جمله این تجهیزات نظامی سنگین و نیمه سنگین» ارائه نکرده‌اند.

در همین حال شبکه حقوق بشر کردستان، گزارش داد که ستاد خبری اداره اطلاعات در شهرهای مختلف به صورت تلفنی خانواده‌های معترضان کشته شده در اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» را «تهدید کرده‌اند که به هیچ شیوه‌ای حق برگزاری مراسم یادبود عزیزانشان را ندارند و تعدادی از اعضای این خانواده‌ها را به مرگ تهدید کرده‌اند.»

سایت حقوق بشری هه‌نگاو نیز گزارش داد که این شهرها «شاهد فضایی از ارعاب و تحمیل وضعیت جنگی» است و «این اقدامات همزمان با بازداشت ده‌ها شهروند انجام گرفته که بسیاری از آن‌ها سرنوشتشان نامعلوم است.»

مژگان افتخاری و امجد امینی، مادر و پدر مهسا (ژینا) امینی روز ۱۷ شهریور ماه با انتشار متنی اعلام کردند که در «سالیاد شهادت» فرزندشان، بر آرامگاه او در آرامستان آیچی سقز «مراسم سنتی و مذهبی سالگرد ژینا» را برگزار می‌کنند.

آنها در ادامه تأکید کردند که «ضمن گرامیداشت هم‌دردی‌ها و دغدغه‌های ارزشمند همشهریان عزیز، همگان را به پرهیز از هرگونه کنش خشونت‌ آمیز و واکنش در برابر آن دعوت می‌کنیم.»

بسیاری از مقام‌های جمهوری اسلامی در رده‌های مختلف از مقام‌های سیاسی تا امنیتی و انتظامی، در هفته‌های اخیر به صراحت از احتمال اوج‌گیری اعتراضات در «سالگرد مهسا امینی و آغاز اعتراضات زن، زندگی، آزادی» ابراز نگرانی کرده‌اند.

شماری از این مقام‌های حکومتی از جمله احمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان، به صراحت معترضان را به «سرکوب» و «له کردن» در صورت اوج‌گیری دوباره اعتراضات خیابانی تهدید کرده‌اند.

علاوه بر استقرار گسترده نیروهای یگان ویژه در سطح شهرهای مختلف به ویژه شهرهای استان کردستان طی چند روز اخیر، موارد متعددی از بازداشت معترضانی که سابقه دستگیری در جریان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» دارند، بازداشت کنشگران حقوق زنان، بازداشت گسترده خانواده‌های معترضان کشته شده، نیز گزارش‌ شده است.

با استفاده از شبکه های اجتماعی؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG