لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۷

یورش نیروهای امنیتی به مزار ابراهیم کتابدار؛ نرگس محمدی بازداشت شد


مشخص نیست نیروهای امنیتی نرگس محمدی را در بازداشت به کجا منتقل کرده‌اند.
مشخص نیست نیروهای امنیتی نرگس محمدی را در بازداشت به کجا منتقل کرده‌اند.

نزدیکان نرگس محمدی، فعال حقوق بشر، روز سه‌شنبه ۲۵ آبان از بازداشت او بر سر مزار ابراهیم کتابدار، از کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ خبر دادند.

گزارش‌ها حاکی است که نیروهای امنیتی با یورش به مزار آقای کتابدار در کرج مانع برگزاری مراسم یادبود او شده و در پی آن نرگس محمدی را نیز بازداشت کرده‌اند.

ابراهیم کتابدار ۳۰ ساله در اعتراضات آبان ۱۳۹۸ از ناحیه سینه هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد در حالی که طبق گزارش‌ها او در مقابل محل کارش ایستاده بود.

اعتراضات آبان دو سال گذشته خونبارترین رخداد سیاسی اجتماعی طی چهار دهه اخیر ایران بود که صدها کشته بر جای گذاشت. عفو بین‌الملل آمار کشته‌شدگان را بیش از ۳۰۰ نفر عنوان کرده است. خبرگزاری رویترز همان سال در گزارشی برآورد کرد که تا ۱۵۰۰ نفر کشته شده‌اند.

مشخص نیست نرگس محمدی به کجا منتقل شده است. ضیا نبوی، فعال مدنی، در توئیتر نوشت که خانم محمدی و همراهانش هنگام ورود به گورستان بی‌بی‌ سکینه «با ممانعت نیروهای امنیتی مواجه شدند و پس از اصرار به ورود، مورد ضرب و شتم نیروهای امنیتی قرار گرفتند».

به گفته او، «نیروهای امنیتی، حدود پنجاه نفر و لباس شخصی بودند و ماشین‌شان نیز پلاک شخصی بود».

نرگس محمدی از ۱۵ اردیبهشت ۹۴ جهت گذراندن دوران محکومیتش به زندان انتقال یافت و ۱۶ مهرماه ۹۹ با استفاده از قانون کاهش مجازات حبس از زندان زنجان آزاد شد.

خانم محمدی مدت‌هاست که از حق داشتن گذرنامه، خروج از کشور و دیدار با دو فرزندش که ساکن فرانسه هستند، محروم است.

بر اساس گزارش‌ شبکه‌های اجتماعی/س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG