لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۵

فعالیت کنسولگری‌های ایران در افغانستان «تا اطلاع ثانوی متوقف شد»


تجمع معترضان افغان در مقابل سفارت ایران در کابل، ۲۲ فروردین ۱۴۰۱
تجمع معترضان افغان در مقابل سفارت ایران در کابل، ۲۲ فروردین ۱۴۰۱

در پی به آتش کشیده شدن سردر کنسولگری ایران در هرات در اعتراض به «بدرفتاری علیه مهاجران این کشور در ایران»، وزارت خارجه جمهوری اسلامی از توقف موقت فعالیت بخش‌های کنسولی نمایندگی‌های خود در افغانستان خبر داد.

به‌گزارش خبرگزاری ایرنا، کاردار افغانستان در تهران نیز روز سه‌شنبه ۲۳ فروردین به وزارت خارجه احضار شد و رسول موسوی، مدیرکل آسیای جنوبی وزارت خارجه، در مورد حملات انجام‌شده به سفارت جمهوری اسلامی در کابل و سرکنسولگری ایران در هرات «به‌شدت اعتراض کرد».

این رویدادها یک روز پس از آن رخ داد که جمعی از معترضان افغان در اعتراض به «بدرفتاری علیه مهاجران این کشور در ایران» سردر کنسولگری ایران در هرات را به آتش کشیدند و گروهی نیز مقابل سفارت ایران در کابل علیه جمهوری اسلامی شعار دادند.

گزارش‌ها حاکی است که این تجمعات با تیراندازی هوایی طالبان پایان یافت، اما مدیرکل وزارت خارجه ایران با احضار کاردار افعانستان در تهران «خواستار برخورد قانونی با حمله‌کنندگان به نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران شد».

اعتراضات روز گذشته بعد از انتشار ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی از ضرب‌وشتم مهاجران افغان توسط پلیس ایران صورت گرفت و معترضان در مقابل نمایندگی‌های جمهوری اسلامی در کابل و هرات شعار «مرگ بر ایران» سر دادند و تصاویر ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، را نیز آتش زدند.

در مقابل، بهادر امینیان، سفیر جمهوری اسلامی در کابل، ویدئو‌های منتشرشده درباره وضعیت مهاجرین افغان در ایران را «ساختگی» خواند و بدون ارائه مدرکی مدعی شد که اعضای سازمان مجاهدین خلق آن‌ها را تولید می‌کنند.

در یکی از این ویدئوها که محل آن مشخص نیست، پلیس ایران یک مهاجر افغان را در یک اتاق کتک می‌زند و در ویدئویی دیگر جمعی از مردم یک مهاجر افغانی را روی زمین می‌کِشند و ضرب‌وشتم می‌کنند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز درباره آن‌چه «موج ایران‌هراسی در افغانستان و موج افغان‌هراسی در ایران» خوانده، هشدار داد و در عین حال به حکومت طالبان نیز گفت که «موج آوارگان به ایران نمی‌تواند ادامه یابد».

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، شمار مهاجران افغان به ایران پس از قدرت‌ گرفتن طالبان در افغانستان به پنج میلیون نفر افزایش یافته و در روزهای اخیر جریمه به‌کارگیری اتباع خارجی غیرمجاز در ایران نیز به‌شدت افزایش یافته است.

این رویدادها یک هفته پس از آن رخ داده است که به سه طلبه ایرانی در مشهد با چاقو حمله شد و دو نفر از آنان کشته شدند. پس از این حمله که حکومت ایران هویت ضارب را «ازبک‌تبار» معرفی کرد، شماری از مهاجران افغان در ایران از افزایش آزار و اذیت علیه خود خبر دادند.

با استفاده از خبرگزاری‌های ایرنا و فرانسه و گزارش‌های رادیو فردا؛ ر.ش / پ.پ
XS
SM
MD
LG