لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۶

دبیرکل اتحادیه عرب: ایران می‌خواهد با نیروهای شبه‌نظامی تنگه هرمز و باب‌المندب را کنترل کند


احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب
احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب، ایران را متهم کرد که قصد دارد تنگه هرمز و باب‌المندب را به‌طور مستقیم یا از طریق شبه‌نظامیانی که تأمین مالی می‌کند، به کنترل خود درآورد.

روزنامه انگلیسی‌زبان «دیلی نیوز» مصر، روز یکشنبه ۱۴ آذر با درج این خبر نوشت که احمد ابوالغیط این مطلب را در جریان شرکت در کنفرانس «گفت‌وگوی مدیترانه‌ای رم» بیان کرده است.

این کنفرانس هرساله از سوی وزارت امور خارجه ایتالیا و دونهاد دیگر بین‌المللی برگزار می‌شود و سخنرانی دبیرکل اتحادیه عرب، با حضور احمد ابوالغیط در نشستی که با حضور رافائل گروسی، مدیرکل آژانس انرژی اتمی، به بحث امنیت خلیج فارس و خطر تهدیدات ایران برای آزادی کشتیرانی دریایی اختصاص داشت

دبیرکل اتحادیه عرب در سخنرانی خود در این کنفرانس ایران را پشت حملات تابستان ۲۰۱۹ دانست و همچنین به تهدید مداوم حوثی‌ها برای کشتیرانی در دریای سرخ اشاره کرده است.

روز ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۹ (۲۳ شهریور ۱۳۹۸) در جریان حمله به تأسیسات تولید نفت آرامکو سعودی در بقیق و خریص در شرق عربستان سعودی آسیب زیادی به این تأسیسات وارد آمد.

آمریکا و عربستان انگشت اتهام در این زمینه را به سوی ایران نشانه رفتند ولی مقام‌های تهران این ادعا را رد کردند.

جمهوری اسلامی همچنین بر خلاف نظر سازمان ملل، گروه شبه‌نظامی حوثی را به عنوان دولت یمن به رسمیت می‌شناسد و می‌گوید از این گروه حمایت «مستشاری» می‌کند.

دبیرکل اتحادیه عرب یک روز پیش از سخنرانی در کنفرانس یادشده، در بیانیه‌ای که روز شنبه توسط اتحادیه عرب صادر شد نیز خاطرنشان کرد که ثبات دریانوردی در این تنگه‌ها برای اقتصاد جهانی ضروری است و حفظ آزادی دریانوردی بدون تهدید یک اولویت جهانی است.

وی تصریح کرد: «رفتار ایران در منطقه و تمایل آشکار به تسلط و مداخله در کشورهای عربی، دلیل دشواری ایجاد یک سیستم امنیتی در خلیج فارس مبتنی بر همکاری و رفاه مشترک مردم است» و سیاست‌های این کشور به تهدیدی برای همسایگان خود تبدیل شده است.

تنگه‌های هرمز و باب‌المندب از نقاط اصلی راهبردی در منطقه هستند و دو سال پیش از این، به دنبال حمله به شش نفتکش و کشتی تجاری در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان در اردیبهشت و خرداد سال ۹۸، آمریکا ایجاد یک ائتلاف بین‌المللی را برای حفاظت از تنگه هرمز و باب‌المندب را به کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو پیشنهاد کرد.

احمد ابوالغیط روز یک‌شنبه در پایان سخنانش در کنفرانس رم همچنین تأکید کرد که دستیابی ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای باعث ایجاد یک مسابقه تسلیحاتی در منطقه خواهد شد.

احمد ابوالغیط که پیش از این در سمت وزیر خارجه مصر نیز انجام وظیفه کرده، پیش از این در گفت‌وگویی که چهارم دی‌ماه پارسال در روزنامه مصری الاهرام منتشر شد، ​نیز با متهم کردن ایران و ترکیه به «قلدری منطقه‌ای» گفته بود که این دو کشور سودای احیای امپراطوری‌های گذشته خود را در منطقه کشورهای عربی دارند.

او به‌ویژه از سیاست‌های حکومت ایران در قبال سوریه و عراق انتقاد کرده بود.

با استفاده از «دیلی نیوز» مصر و رادیو فردا / پ.پ
XS
SM
MD
LG