لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۳

ایران از توقیف یک کشتی اماراتی در آب‌های خود خبر داد


وزارت خارجه ایران می‌گوید که یک کشتی اماراتی به خاطر «تردد غیرقانونی در آب‌های ایران» توقیف شده است.

این وزارتخانه روز پنج‌شنبه ۳۰ مرداد همچنین اعلام کرد در همان روزی که کشتی اماراتی توقیف شد، نیروهای مرزبانی امارات با شلیک به دو ماهی‌گیر ایرانی آن‌ها را کشتند.

وب‌سایت وزارت خارجه ایران در این گزارش گفته است در پی تیراندازی شناورهای گارد ساحلی امارات عربی متحده به چند لنج صیادی ایرانی در روز ۲۷ مرداد و توقیف یکی از آن‌ها در خلیج فارس که منجر به کشته شدن دو صیاد شد، در اولین ساعات کاری روز بعد کاردار این کشور در تهران به وزارت امورخارجه احضار شد.

تهران با محکوم کردن «تعرض» گارد ساحلی امارات علیه شناورهای صیادی ایران، مسئولیت این اقدام «غیرقانونی و خارج از رویه جاری بین گاردهای ساحلی دو کشور» را متوجه دولت امارات عربی متحده دانست و خواستار جبران خسارات وارده و اتخاذ اقدامات مقتضی برای جلوگیری از بروز چنین حوادثی در آینده شد.

بر اساس این گزارش، در کمتر از بیست و چهار ساعت، ملاقات دومی نیز بین کاردار امارات با مدیرکل حقوقی بین‌المللی وزارت امور خارجه برای پی‌گیری نتایج برگزار شده است.

وزارت خارجه ایران همچنین اعلام کرده که دولت امارات روز چهارشنبه با ارسال یک یادداشت رسمی «تأسف عمیق خود را نسبت به بروز حادثه مزبور ابراز کرده و آمادگی خود را برای جبران تمامی خسارت وارده اعلام کرد».

بر پایه این گزارش، با هماهنگی گارد مرزی دو کشور، لنج و سرنشینان آزاد شدند و مراحل قانونی تحویل اجساد کشته‌شدگان با سرعت در حال انجام است.

خبرگزاری رسمی امارات، وام، نیز روز دوشنبه با انتشار گزارشی گفته بود گارد ساحلی این کشور سعی کرده است هشت لنچ ماهی‌گیری ایران را که «به‌صورت غیرقانونی» وارد آب‌های امارات در جزیره ابونعیر شده بودند، متوقف کنند. اما این گزارش اشاره‌ای به شلیک گارد ساحلی و کشته شدن دو صیاد نکرده بود.

هنوز این خبرگزاری اخبار جدیدی درباره شلیک به صیادان ایرانی یا توقیف کشتی اماراتی توسط ایران منتشر نکرده و وزارت خارجه امارات نیز سؤالات رویترز درباره این حوادث را بی‌پاسخ گذاشته است.

روابط ایران و امارات طی چند سال گذشته همواره تنش‌آلود بوده و با تصمیم امارات متحده عربی به عادی‌سازی روابط با اسرائیل به‌شدت دچار تلاطم شده است.

مقامات ایران به‌شدت در مورد این توافق هشدار داده‌اند و محمد باقری، رئيس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، با انتقاد شدید از عادی‌سازی روابط امارات و اسرائيل، هشدار داد که بعد از این نیروهای نظامی ایران «با محاسبات دیگری» به امارات نگاه خواهند کرد.

این مقام ارشد نظامی ایران بدون توضیح بیشتر درباره جزئیات این تغییر رویکرد گفت اگر اتفاقی در خلیج فارس بیفتد که «امنیت ملی جمهوری اسلامی دچار خدشه» شود، مقصر آن امارات است.

امارات ۲۶ مرداد اعلام کرد در واکنش به سخنان «تهدید‌آمیز» ایران، کاردار جمهوری اسلامی را به وزارت خارجه احضار کرده است.

وزارت خارجه ایران در ادامه گزارش امروز خود گفته است ۲۷ مردادماه نیز یک فروند کشتی اماراتی به‌خاطر تردد غیرقانونی در آب‌های ایران توسط نیروهای گارد مرزی جمهوری اسلامی توقیف و خدمه آن بازداشت شدند و مراحل قانونی رسیدگی به وضعیت این کشتی ادامه دارد.

منابع: وزارت خارجه ایران، خبرگزاری رسمی امارات/ ف.ق/ک.ر
XS
SM
MD
LG