لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۴

ایران از کشف «بزرگترین» مزرعه رمزارز در محدوده چیتگر با ۷۰۰۰ ماینر خبر داد


حسین رحیمی، فرمانده پلیس تهران بزرگ، در حال بازدید از مزرعه رمزارز چیتگر
حسین رحیمی، فرمانده پلیس تهران بزرگ، در حال بازدید از مزرعه رمزارز چیتگر

فرمانده انتظامی تهران بزرگ از کشف «بزرگترین» مزرعه رمزارز با فعالیت بیش از هفت هزار دستگاه استخراج رمزارز (ماینر) در محدوده چیتگر خبر داد.

حسین رحیمی روز سه‌شنبه اول تیر اعلام کرد در پی همکاری مشترک نیروی انتظامی و اداره برق تهران، نوسانات و میزان برق در یک کارخانه متروکه واقع در محدوده چیتگر مورد بررسی قرار گرفت و در عملیات بررسی از این محل، هفت هزار دستگاه استخراج رمزارز کشف شد.

او گفت تعدادی از این ماینرها فعال بوده و تعدادی دیگر نیز در حال نصب‌ و راه‌اندازی بودند.

آقای رحیمی از قول کارشناسان گفته است که در صورت فعالیت تمام ماینرها چیزی حدود چهار درصد از مصرف برق کل کشور مورد استفاده قرار می‌گرفت. به گفته فرمانده انتظامی تهران بزرگ، فعالیت این مرزعه استخراج رمزارز که تاثیر مستقیم بر کمبود برق در تهران داشت به طور کامل متوقف و محل نیز پلمب شد.

البته، سخنگوی صنعت برق ایران روز یکشنبه گفته بود تاکنون ۱۸۸ هزار دستگاه غیرمجاز استخراج رمز ارز با مصرف ۵۵۱ مگاوات برق در سراسر کشور کشف شده است. این میزان از برق، معادل حدود یک درصد از کل برق تولیدی کشور است و طبیعتا ۷۰۰۰ ماینر نمی‌تواند چهار درصد برق کشور را مصرف کند.

آقای رحیمی در بخش دیگری از اظهاراتش گفته است به غیر از مزرعه استخراج رمزارز در محدوده چیتگر، همچنین طی ۴۸ ساعت گذشته، حدود سه هزار دستگاه ماینر در جاهای دیگر پایتخت نیز کشف و ضبط شده است.

مقامات ایران تاکنون گزارش‌های ضدونقیضی درباره میزان مصرف برق بخش استخراج رمزارز گزارش کرده‌اند.

وزارت نیرو زمستان پارسال اعلام کرد مصرف برق مزارع قانونی و مجوزدار استخراج رمزارز حدود ۳۴۰ مگاوات است و تقریبا به همین میزان نیز مصرف برق مزارع غیرقانونی استخراج رمزارز است.

با این‌حال، از اواسط اردیبهشت امسال که ایران به شدت با کمبود برق مواجه شد، مقامات اعلام کردند ۲۰۰۰ مگاوات از برق کشور در مزارع استخراج رمزارز استفاده می‌شود که تنها ۳۴۰ مگاوات آن قانونی است و به آن‌ها نیز ابلاغ شده که فعالیت خود را به‌صورت موقت متوقف کنند.

حسن روحانی،‌ رئیس‌‌جمهوری اسلامی ایران، روز پنجم خرداد اعلام کرد که «از امروز تا پایان شهریورماه فعالیت استخراج رمزارز حتی برای آن‌ها که مجاز بوده است باید تعطیل شود».

او اظهار داشت: «هر کسی چند ماینر گذاشته و برای خودش بیت‌کوین و رمزارز استخراج می‌کند».

رئیس‌جمهوری ایران از وزارت نیرو، وزارت ارتباطات و اطلاعات خواسته بود که جلوی استخراج رمز‌ارزها را بگیرند.

کل توان عملی تولید برق ایران ۵۸ هزار مگاوات است و البته بر اساس آمارهای رسمی خود وزارت نیرو بیش از ۱۰ درصد تولید برق کشور به خاطر فرسودگی شبکه در همان مرحله انتقال و توزیع هدر می‌رود.

طی هفته‌های گذشته بسیاری از شهرهای کشور با خاموشی مواجه شده و تامین برق بخش‌های مختلف صنعتی، خصوصا کارخانه‌های سیمان، به شدت کاهش یافته است.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا، وزارت نیرو و رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG