لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۷

گزارشگران بدون مرز: ایران رکورددار قتل روزنامه‌نگاران در نیم‌قرن گذشته است


گزارشگران بدون مرز در حال نصب شعار در نزدیکی سفارت سوریه در پاریس- عکس آرشیوی
گزارشگران بدون مرز در حال نصب شعار در نزدیکی سفارت سوریه در پاریس- عکس آرشیوی

سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش سالانه خود با اشاره به پرونده اعدام روح‌الله زم، ایران را به عنوان کشوری با بالاترین آمار روزنامه‌نگاران به قتل‌رسیده در نیم‌قرن گذشته معرفی کرد.

سازمان گزارشگران بدون مرز روز سه‌شنبه، ۹ دی، در گزارش سالانه خود اعلام کرد که اعدام روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز، «سابقه ایران به عنوان کشوری با بالاترین آمار روزنامه‌نگاران به قتل‌رسیده را تایید می‌کند».

گزارشگران بدون مرز پیشتر نیز صدور حکم اعدام برای روح‌الله زم را «غیر قابل قبول» و روند رسیدگی قضایی به پرونده او را «ناعادلانه» خوانده بود.

این سازمان پیشتر همچنین از قاضی صلواتی که ریاست دادگاه روح‌الله زم را بر عهده داشته، به عنوان «جلاد روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران» یاد کرده بود.

این نهاد مستقر در فرانسه در گزارش سالانه خود همچنین از کشته شدن ۵۰ روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای در دنیا در سال جاری میلادی خبر داده است.

بر همین اساس، بیشتر قتل‌های یادشده در کشورهایی اتفاق افتاده است که شرایط جنگی بر آن‌ها حاکم نیست.

این سازمان در گزارش سالانه خود می‌افزاید، آمار قتل‌های سال ۲۰۲۰ حاکی از افزایش سوءقصد به خبرنگارانی است که در مورد جرایم سازمان‌یافته، فساد یا مسائل زیست‌محیطی تحقیق می‌کنند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: مکزیک، هند و پاکستان جزو بدترین و ناامن‌ترین کشورها برای فعالیت حرفه‌ای روزنامه‌نگاران در سال ۲۰۲۰ بودند.

گزارشگران بدون مرز که از سال ۱۹۹۵ اطلاعات سالانه خشونت علیه روزنامه‌نگاران در سراسر جهان را جمع‌آوری می‌کند، تصریح کرده است که تاکنون هیچ ‌یک از قاتلان روزنامه‌نگاران در مکزیک مجازات نشده‌اند.

بر اساس گزارش این سازمان، ۸۴ درصد از روزنامه‌نگارانِ کشته‌شده در سال ۲۰۲۰ به خاطر کارهای تحقیقی روزنامه‌نگاری خود و «عامدانه» هدف قرار گرفته‌اند، در حالی‌ که آمار مشابه پارسال ۶۳ درصد بوده است.

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران نیز در گزارش سالانه خود که هفته پیش منتشر شد، به افزایش دو برابری قتل روزنامه‌نگاران در سراسر جهان اشاره کرده است.

این در حالی است که طبق گزارش این نهاد، جمهوری اسلامی تنها حکومتی است که مستقیم و آشکارا فرمان قتل یک روزنامه‌نگار – روح‌الله زم – را در سال ۲۰۲۰ صادر و اجرا کرده است.

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران گفته بود که، در «روش‌شناسی» این نهاد، کشتن روزنامه‌نگار به دلیل انجام وظیفه حرفه‌ای ذیل عنوان قتل تعریف می‌شود و از همین رو، مرگ آقای زم را نیز «قتل» تلقی می‌کند.

با استفاده از گزارش سالانه گزارشگران بدون مرز و رادیوفردا/ آ. ت./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG