لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۷

شمخانی حمله آمریکا به گروه‌های وابسته به ایران را «تروریسم سازمان‌یافته» خواند


علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و فواد حسین،‌ وزیر خارجه عراق
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و فواد حسین،‌ وزیر خارجه عراق

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، حمله اخیر آمریکا به مواضع گروه‌‌های شبه‌نظامی وابسته به ایران در سوریه را «تروریسم سازمان‌یافته» خواند.

او که روز شنبه، ۹ اسفند، در دیدار با فواد حسین، وزیر خارجه عراق سخن می‌گفت، دولت آمریکا را به حمایت از «تقویت و توسعه داعش» متهم کرده و گفته این اقدامات به معنای احیای این گروه‌ها در منطقه خاورمیانه است.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که به تازگی لوید آستین، وزیر دفاع ایالات‌ متحده، بر تعهد این کشور بر «مبارزه با تندروی‌های خشن در منطقه» تاکید کرده است.

وزیر دفاع آمریکا همچنین گفته بود ایالات متحده به مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه متعهد است.

مقام‌های دولت آمریکا حمله اخیر به مواضع گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به ایران در سوریه را پاسخ متقابل به اقدامات این گروه‌ها در حمله به مواضع آمریکا و مقابله با اقدامات ایران خوانده‌اند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به اینکه طی ۱۰ روز گذشته چند بار به «نیروها، مواضع و منافع» ایالات متحده حمله شده،‌ گفته است که حمله اخیر باید برای ایران روشن کرده باشد که اقداماتش علیه «نیروها، شرکا و منافع ما مصون از مجازات نخواهد ماند».

مقام‌های آمریکایی همچنین گفته‌اند که اطلاعات و تحقیقات دولت عراق درباره شناسایی حمله راکتی به فرودگاه اردبیل کمک کرد که حمله اخیر آمریکا به مواضع گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به ایران در سوریه «با دقت و اطمینان بالا» انجام شود.

در همین حال وزارت دفاع عراق همکاری با آمریکا در این حمله را رد کرده است. در گزارش دیدار وزیر خارجه عراق با دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران اشاره‌ای به این موارد نشده است.

این دومین سفر فواد حسین به ایران و دیدار او با علی شمخانی در طول یک ماه گذشته محسوب می‌شود. او روز ۱۵ بهمن نیز به تهران سفر کرد و با مقام‌های حکومت ایران دیدار کرد.

XS
SM
MD
LG