لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۵

حمله شمخانی به خط‌مشی آمریکا در افغانستان در دیدار با هیئت طالبان


علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، که روز چهارشنبه، ۸ بهمن، در تهران با هیئتی از گروه طالبان دیدار کرده می‌گوید که طالبان برای مقابله با تحرکات داعش در مرزهای افغانستان و ایران اعلام آمادگی کرده است.

آقای شمخانی در این دیدار همچنین به سیاست‌های آمریکا در افغانستان تاخت و گفت که «آمریکا به دنبال صلح و امنیت در افغانستان نیست».

هیئت سیاسی طالبان به ریاست ملا عبدالغنی برادر بامداد سه‌شنبه هفتم بهمن وارد تهران شد تا، آن طور که رسما اعلام شد، ازجمله با وزیر خارجه ایران و همچنین نماینده ویژه ایران در امور افغانستان دیدار کند.

این سفر در حالی انجام شده است که حدود یک ماه پیش از این محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «طلوع نیوز» افغانستان تأکید کرد که «طالبان اقدامات تروریستی بسیار انجام داده است… و ما هنوز طالبان را از گروه تروریستی خارج نکرده‌ایم».

علی شمخانی بامداد چهارشنبه پس از دیدار خود با این هیئت گفت که او امنیت افغانستان به‌ویژه در استان‌های هم‌مرز با ایران را «امری غیرقابل اغماض» دانسته و «بر همکاری طالبان با دولت افغانستان برای مبارزه با هرگونه ناامنی و مقابله با تحرکات داعش» تأکید کرده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران افزود: «ملا عبدالغنی برادر، حفظ امنیت مرزهای افغانستان و ایران را مورد تأکید قرار داد و آمادگی طالبان را برای همکاری در این زمینه اعلام کرد.»

به گفته آقای شمخانی، او در این دیدار «بر ضرورت مشارکت همه اقوام در تعیین سرنوشت افغانستان» تأکید کرده است و ملا عبدالغنی برادر هم گفته است که «ما معتقدیم که در آینده افغانستان همه اقوام و طوایف باید مشارکت داشته و ایفای نقش نمایند»، اما افزوده است که «با هر جریانی که مزدور آمریکا باشد می‌جنگیم.»

آقای شمخانی هم در این دیدار گفته است: «آمریکا نمایش مذاکرات صلح را با هدف ایجاد بن‌بست در مذاکرات میان طرف‌های مختلف افغانستانی دنبال می‌کند تا آنها را مقصر ناامنی و بی‌ثباتی نشان دهند.»

دیدار و گفت‌وگوی علی شمخانی و عبدالغنی برادر که از مؤسسان گروه طالبان است در حالی انجام می‌شود که شهریورماه امسال احمدضیا سراج، سرپرست اداره کل امنیت ملی افغانستان، در یک نشست خبری گفت که «روابط طالبان با گروه‌های تروریستی بین‌المللی در مقایسه به گذشته چند برابر افزایش یافته است».

از سوی دیگر، سازمان ملل متحد اخیرا در گزارشی هشدار داد که داعش همچنان قادر به انجام حملات موثر در افغانستان است و امیدوار است که از میان مخالفان توافق صلح بین طالبان و ایالات متحده که فوریه پارسال به‌دست آمد، موفق به جذب جنگجویان بیشتری شود.

گروه داعش در ماه مارس مسئولیت یکی از مرگبارترین حملات نظامی امسال در کابل را بر عهده گرفت. در جریان حمله مسلحانه این گروه افراطی به عبادتگاه اقلیت مذهبی سیک‌های افغانستان، ۲۵ نفر کشته و هشت تن زخمی شدند.

XS
SM
MD
LG