لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۱

انتشار تصاویری از پایگاه پهپادی «به‌کلی سری» ایران در میانه تنش‌ها با اسرائیل


یک روز بعد از انتشار گزارشی از حمله پهپادی اسرائیل به مرکز نظامی پارچین در حومه تهران، ایران از «پایگاه پهپادی راهبردی ۳۱۳» رونمایی کرد.

خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، روز شنبه ۷ خرداد ماه با انتشار نخستین تصاویر و فیلم از پایگاه پهپادی راهبردی ۳۱۳ ارتش جمهوری اسلامی ایران خبر داد و گفتکه این پایگاه «به کلی سری» است.

این گزارش می‌افزاید پایگاه پهپادی راهبردی ۳۱۳ با انواع پهپادهای رزمی، شناسایی و انهدامی ایرانی، مسلح به سامانه‌های موشکی و بمب‌های بومی و سامانه‌های جنگ الکترونیک، مورد بازدید سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح قرار گرفت.

روابط عمومی ارتش نیز گزارش داده است که در این پایگاه زیرزمینی «به کلی سری»، بیش از یکصد فروند پهپادهای کمان۲۲، کمان۱۲، ابابیل۵، مهاجر۶، فطرس و کرار ، مجهز به انواع مهمات، بمب‌ها، موشک‌های رهگیر و هوا به سطح و راکت‌های بومی استقرار یافته‌اند.

در این پایگاه همچنین پهپادهای انهدامی آرش و ضد رادار امید و انواع پهپادهای رزمی با بمب بالدار بالابان، موشک‌های شفق، قائم و الماس وجود دارد.

خبرگزاری رویترز نیز با پوشش این خبر گفته است رسانه‌های ایران محل این پایگاه را گزارش نکرده‌اند، اما از قول خبرنگار شبکه سیما گزارش داده که وی از کرمانشاه تا این پایگاه ۴۵ دقیقه با هلی‌کوپتر پرواز کرده است.

اسرائیل اواخر پارسال آشیانه پهپادهای سپاه پاسداران در منطقه ماهی‌دشت در استان کرمانشاه را هدف قرار داده بود.

عبدالرحیم موسوی فرمانده ارتش در جریان دیدار رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفته است «به هیچ وجه ارتقای توان رزمی از جمله ارتقای توان پهپادی توقف‌پذیر نیست».

انتشار تصاویری از این پایگاه پهپادی زیرزمینی در حالی است که روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز روز جمعه ششم خرداد گزارش داد حادثه‌ای که این هفته در مرکز نظامی پارچین در حومه تهران رخ داد، حمله پهپادی علیه تاسیسات فن‌آوری موشکی، هسته‌ای و پهپادی وزارت دفاع ایران بوده است.

نیویورک تایمز با استناد به سه منبع ایرانی که اظهارات آن‌ها را یک مقام آمریکایی نیز «تایید» کرده، نوشت که ریزپهپادهای انتحاری شامگاه چهارشنبه، چهارم خرداد، به مجتمع نظامی پارچین در حومه جنوب شرقی تهران اصابت کرده و خود منهدم شدند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همچنین روز گذشته دو نفتکش یونانی را در خلیج فارس توقیف کرد؛ اقدامی که یونان آن را دزدی دریایی نامید و تهدید کرد که این کار بر روابط ایران و اتحادیه اروپا تاثیر منفی خواهد گذاشت.

با استفاده از گزارش‌های فارس، روابط عمومی ارتش ایران و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن
XS
SM
MD
LG