لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۴

وزارت دفاع ایران: ماهواره‌بر سیمرغ نتوانست محموله‌های خود را در مدار قرار دهد


سخنگوی وزارت دفاع ایران از شکست ماموریت قرار دادن سه محموله تحقیقاتی در مدار زمین توسط ماهواره سیمرغ خبر داد.

احمد حسینی روز جمعه ۱۰ دی‌ماه به تلویزیون جمهوری اسلامی گفت، موشک ماهواره‌بر به سرعت لازم برای قرار دادن محموله‌ها در مدار زمین نرسید و این پروژه ناموفق ماند.


وی گفت برای قرار گرفتن محموله‌ها در مدار، نیاز بود که سرعت موشک به ۷۶۰۰ متر بر ثانیه برسد، اما تنها به ۷۳۵۰ متر بر ثانیه رسید.

وی همچنین توضیح نداد آیا خود ماهواره توانسته است به مدار زمین برسد یا خیر.

اظهارات وی درباره ناموفق بودن قرارگیری محموله‌های تحقیقاتی در مدار به خاطر نرسیدن سرعت موشک به ۷۶۰۰ متر در حالی است که روز گذشته وی اعلام کرده بود در ماموریت تحقیقاتی فضایی یاد شده، سه محموله تحقیقاتی به صورت همزمان به ارتفاع ۴۷۰ کیلومتری و با سرعت ۷۳۵۰ متر بر ثانیه پرتاب و «محقق» شده است.

آقای حسینی اکنون می‌گوید٬ این محموله‌ها به خاطر عدم رسیدن به حد سرعت لازم، در مدار قرار نگرفته‌اند.

پرتاب موشک ماهواره‌بر سیمرغ پیش از این چهار بار به‌طور پیاپی شکست خورده بود و شبکه خبری سی‌ان‌ان قبلا در مورد آن نوشته بود که «به نظر می‌رسد ایران با این سیستم خاص به مشکل برخورد کرده است».

پرتاب ماهواره یاد شده در روز پنج‌شنبه و در میانه مذاکرات هسته‌ای با واکنش منفی و انتقاد آمریکا، آلمان و فرانسه مواجه شده بود.

وزارت امور خارجه فرانسه روز جمعه ۱۰ دی ماه از اقدام ایران در پرتاب موشک ماهواره‌بر به فضا انتقاد کرد و آن را مغایر با قطعنامه۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل دانست.

در واکنش به این بیانیه، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی روز جمعه اعلام کرد پیشرفت‌های علمی و تحقیقاتی از جمله در حوزه هوا - فضا، حق مسلم ملت ایران بوده و اینگونه اظهارات «مداخله‌جویانه» در عزم ملت ایران برای پیشرفت در این حوزه، خللی ایجاد نخواهد کرد.

وی گفت هیچ قطعنامه‌ای جمهوری اسلامی ایران را از برنامه ‌تحقیقات فضایی و آزمایش‌های مرتبط از جمله در حوزه ماهواره برها منع نمی‌کند، لذا استناد به قطعنامه ۲۲۳۱ «مغالطه‌ای بی‌مورد و از اساس خلاف واقع» است.

منتقدان جمهوری اسلامی ایران، پرتاب‌های ماهواره‌ای را اقدامی تحریک‌آمیز می‌دانند زیرا موشک‌های ماهواره‌بر از فناوری مشابه آنچه برای موشک‌های بالستیک قاره‌پیما لازم است بهره می‌گیرند.

آمریکا و اسرائیل همراه با دیگر شرکای غربی خود نگران توسعه برنامه موشکی بالستیک ایران برای حمل کلاهک‌ هسته‌ای در قالب برنامه صلح‌آمیز پرتاب ماهواره به فضا هستند.

با استفاده از گزارش رویترز، صدا و سیما، رادیو فردا. د.خ
XS
SM
MD
LG