لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۳

ظریف آزاد نشدن منابع ارزی ایران را ادامه سیاست «فشار حداکثری» آمریکا دانست


محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، به اظهارات همتای آمریکایی خود پاسخ داد
محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، به اظهارات همتای آمریکایی خود پاسخ داد

دو مقام ارشد جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه ۲۱ اسفند به اظهارات وزیر خارجه آمریکا درباره عدم آزادسازی منابع مالی ایران در کره جنوبی واکنش نشان دادند و محمدجواد ظریف این اقدام واشینگتن را ادامه سیاست «فشار حداکثری» دولت سابق آمریکا دانست.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز چهارشنبه در جلسه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان گفته بود که گزارش‌های منتشر شده درباره دسترسی ایران به یک میلیارد دلار از منابع مسدود شده خود در کره جنوبی «نادرست» است و «تا زمانی که ایران به توافق هسته‌ای برنگشته، از رفع تحریم بهره نخواهد برد».

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، این شرط دولت جو بایدن را ادامه سیاست موسوم به «فشار حداکثری» دولت پیشین ایالات متحده دانست.

او در توئیتی نوشت که «ایالات متحده ادعا می‌کند هوادار دیپلماسی است، نه سیاست شکست خورده "فشار حداکثری" ترامپ» با این حال «بلینکن به این امر مباهات می‌کند که مانع کره شده تا پول خودمان را به کانال سوئیس منتقل کند، کانالی که صرفا برای خرید دارو و غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد».

او خطاب به وزیر خارجه آمریکا گفته است که «تکرار یک سیاست به نتایج جدیدی منجر نمی‌شود».

در روزهای اخیر گزارش‌هایی مبنی بر موافقت واشینگتن با آزادسازی بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی، عراق و عمان منتشر شده بود و حتی گفته شد که کره جنوبی یک میلیارد دلار از هفت میلیارد دلار پول بلوکه شده در بانک‌های خود را آزاد کرده است.

با این حال وزارت خارجه ایران چندی بعد اعلام کرد که سئول هنوز اقدامی در این زمینه نکرده است.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران، نیز روز پنجشنبه به اظهارات آقای بلینکن واکنش نشان داد و گفت که «از اول هم مشخص بود دولت کره اراده مستقلی برای حل مشکل منابع ارزی ایران ندارد».

این اظهارنظر در حالی است که رئیس بانک مرکزی ایران روز ششم اسفند گفته بود «هفت میلیارد دلار از منابع ایران در کره جنوبی مسدود شده است» و با قاطعیت اعلام کرد که «در مرحله نخست، یک میلیارد دلار از بدهی کره جنوبی به ایران به صورت نقدی به حساب بانک‌های ایرانی واریز می‌شود».

آقای همتی در بخش دیگری از اظهارات روز پنجشنبه خود عنوان کرد سئول از طریق سفیر خود درخواست مذاکره کرده بود تا برای پرداخت منابع ایران توافقی صورت بگیرد، اما او همان زمان از نمایندگان کره جنوبی پرسیده بوده که آیا «اجازه لازم را از آمریکایی‌ها گرفته‌اند» یا نه.

او با بیان این‌که «دولت کره اراده مستقلی برای حل مشکل ارزی ایران ندارد» گفته که «بانک مرکزی، برنامه خود را برای تأمین نیاز‌های ارزی کشور، بدون توجه به منابع مسدود شده خود در کره جنوبی و سایر کشور‌ها تنظیم کرده است».

مقامات ایران طی ماه‌های گذشته بارها از توافق برای آزادسازی منابع مسدود شده ایران در کره جنوبی، عراق و عمان خبر داده‌اند ولی هنوز هیچ اقدامی در این زمینه از سوی کشور این کشورها صورت نگرفته است.

ایالات متحده از زمان روی کار آمدن دولت جو بایدن بارها اعلام کرده است که آماده بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام است، ولی ابتدا تهران باید تعهدات هسته‌ای خود را به طور کامل اجرا کند.

ایران در واکنش گفته است تا زمانی که آمریکا تحریم‌های دولت پیشین را لغو نکند حاضر به انجام تعهدات خود نیست.

دولت دونالد ترامپ در اردیبهشت ۹۷ از برجام خارج شد و تحریم‌های شدیدی علیه ایران وضع کرد که باعث شده است پول فروش نفت کشور در کشورهای کره جنوبی، چین و ژاپن بلوکه شود. تهران در عین حال به دلیل تحریم‌های آمریکا به منابع مالی چند میلیادر دلاری خود در عراق دسترسی ندارد.

بر اساس توئیت ظریف، پست اینستاگرامی همتی، خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا/س.ن/ک.ر

XS
SM
MD
LG