لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۶

واکنش‌های بین‌المللی به وضعیت آرمیتا گراوند در بیمارستان؛ ایران خواستار «عدم مداخله» شد


تصویری از لحظه‌ای که دوستان آرمیتا گراوند، او را به‌دلیل بیهوش شدن از واگن مترو بیرون می‌آورند
تصویری از لحظه‌ای که دوستان آرمیتا گراوند، او را به‌دلیل بیهوش شدن از واگن مترو بیرون می‌آورند

بیهوش‌شدن و به کُما رفتن آرمیتا گراوند، دانش‌آموز ساکن تهران بر سر حجاب اجباری، در دو روز گذشته واکنش‌های بین‌المللی زیادی به‌دنبال داشت ولی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی این واکنش‌ها را «مداخله» در امور داخلی کشور دانست.

در تازه‌ترین اعلام موضع، ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا، گفت که جمهوری اسلامی همچنان به «ظلم و خودکامگی» و بی‌توجهی به شهروندان خود ادامه می‌دهد.

خانم جولی روز پنج‌شنبه ۱۳ مهر در شبکه ایکس (توئیتر سابق) ‌نوشت اتفاقی که برای آرمیتا گراوند افتاد، «نباید برای زنان در ایران، وضعیت ثابتی باشد» و «حقوق بشر برای مردم ایران باید رعایت شود».

نوربرت روتگن، نماینده پارلمان آلمان (بوندستاگ)، نیز با انتشار پیامی در شبکه ایکس گفته است: «تا وقتی که سیاست ایران ما تغییر نکند، زنانی مثل مهسا ژینا امینی و آرمیتا گراوند که با مرگ دست‌و‌پنجه نرم می‌کند، در این کشور وجود خواهند داشت.»

او افزوده که «هدف ما باید حمایت هرچه بهتر از مردم» ایران در مبارزه علیه جمهوری اسلامی باشد.

پیشتر، ابرام پیلی معاون نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران روز چهارشنبه گفته بود از گزارش‌ها پیرامون حمله پلیس اخلاقی به آرمیتا گراوند، نوجوان ۱۶ ساله، شوکه و نگران شدیم و اخبار مربوط به وضعیت آرمیتا را دنبال می‌کنیم.

آنالنا بائربوک وزیر خارجه آلمان نیز گفته که «دوباره دختری دیگر برای زنده ماندن می‌جنگد تنها به این دلیل که موهایش را در مترو نشان داده است».

او روز چهارشنبه با «غیرقابل تحمل» خواندن رفتار جمهوری اسلامی با این دختر نوجوان و خانواده‌اش، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «جای والدین آرمیتا گراوند روبروی دوربین نیست، آن‌ها حق دارند بر بالین دخترشان حاضر باشند».

اشاره وزیر خارجه آلمان به ویدئوی منتشر شده از خبرگزاری جمهوری اسلامی،‌ ایرنا، است که در آن والدین خانم گراوند جلوی دوربین آورده شدند که به گفته کاربران شبکه‌های اجتماعی، «اعترافات اجباری» بود.

در این میان، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران روز پنج‌شنبه با انتشار پیامی در شبکه ایکس در واکنش به انتقادات مقامات غربی نوشت: «به جای اظهارات مداخله‌جویانه و جانبدارانه و ابراز نگرانی غیرصادقانه نسبت به زنان و دختران ایرانی، بهتر است نگران پرسنل بهداشتی، بیماران آمریکا، آلمان و انگلیس باشید و به وضعیت آن‌ها رسیدگی کنید».

او چند تصویر از اعتصاب کادر پزشکی در آلمان و آمریکا با پلاکاردهایی درباره افزایش هزینه‌های درمانی منتشر کرد و دقیقا مشخص نکرد ارتباط این موضوع با انتقادات از خشونت پلیس و نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی با زنان چیست.

آرمیتا گراوند، دانش‌آموز ۱۶ ساله و ساکن تهران، روز ۹ مهرماه پس از بیهوشی در واگن مترو به بیمارستان منتقل شد. سه روز بعد، ۱۲ مهر، رادیوفردا از طریق منابعی مطلع شد که او به‌دلیل «خون‌ریزی مغزی و خون‌ریزی در جمجمه» دچار افت فشار و بیهوشی شده و به همین دلیل در کُماست.

بر اساس ویدئوهایی که از دوربین‌های مداربسته تاکنون منتشر شده، آرمیتا به‌هنگام ورود به ایستگاه مترو حجاب اجباری مورد نظر حکومت را بر سر نداشته است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا/ک.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG