لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۱

مذاکره شرکت نروژی با ایران برای احداث نیروگاه خورشیدی


عکس از آرشیو
عکس از آرشیو

شرکت نروژی «اسکاتک سولار» در حال مذاکره با ایران برای احداث نیروگاه خورشیدی است.

رایموند کارلسن رئیس اجرایی این شرکت نروژی در گفت وگو با خبرگزاری رویترز گفته است که این نیروگاه در مرحله اول ۱۲۰ مگاوات برق تولید خواهد کرد و در مرحله بعد ظرفیت تولید به ۵۰۰ مگاوات خواهد رسید.

رویترز طی گزارشی که جمعه ۲۴ شهریورماه منتشر کرده است، می نویسد که این شرکت نروژی نیز به موج شرکت های غربی در حال بررسی فرصت سرمایه گذاری در ایران می پیوندد.

کارلسن به رویترز گفته است که هزینه تولید هر ۱۰۰ مگاوات برق خورشیدی در ایران حدود ۱۲۰ میلیون دلار خواهد بود که احتمالا حداکثر به ۱۳۲ میلیون دلار هم برسد.

این گزارش به وابستگی سنگین نیروگاههای برق ایران به نفت و گاز برای تولید برق اشاره کرده و می نویسد که این موضوع بر آلودگی هوا در ایران دامن زده است.

آمارهای وزارت نیرو نیز نشان می دهد که در سال گذشته خورشیدی، ایران بیش از ۶۱ میلیارد متر مکعب گاز و حدود ۱۱ میلیارد لیتر نفت کوره و گازوئیل برای تولید برق مصرف کرده است و سهم منابع تجدیدپذیر از تولید برق ایران به چهار دهم درصد هم نمی رسد.

این در حالی است که ایران دو سال قبل برنامه ریزی کرده بود که تا سال ۱۴۰۰، ظرفیت تولید برق از منابع تجدید پذیر را به ۵ هزار مگاوات برساند. آخرین آمار هفتگی وزارت نیرو حاکی است که ایران تا تاریخ ۱۷ شهریورماه سال جاری، ظرفیت تولید برق از منابع تجدید پذیر را کلا به ۳۰۱ مگاوات رسانده است.

بخشی از ظرفیت تولید برق از منابع تجدیدپذیر ایران از انرژی خورشیدی است. رویترز نیز می نویسد که بر اساس آمارهای وزارت نیرو، تاکنون ۵۳ مگاوات ظرفیت تولید برق خورشیدی در ایران راه اندازی شده، اما این کشور با ۷۶ شرکت برای مطالعه تولید ۹۳۲ مگاوات نیروگاه خورشیدی تفاهمنامه امضا کرده است.

رویترز می نویسد که بعد از توافق هسته ای، بسیاری از تحریمها علیه ایران لغو شد، اما کماکان چالش سرمایه گذاری در ایران ادامه دارد، چرا که خطر افتادن این شرکتها در دام تحریمهای آمریکا وجود دارد و همچنین نگرانی از تضمین درآمدزایی از سرمایه گذاریهای انجام شده در ایران نیز ادامه دارد.

اسکاتک سولار می گوید که دولت نروژ و ایران برای حل مشکلات مالی در حال مذاکره هستند. این شرکت نروژی تاکنون ۱۸۰۰ مگاوات پروژه نیروگاه خورشیدی از اروپا تا آفریقا و آمریکای لاتین راه اندازی کرده است.

XS
SM
MD
LG