لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۵

کره جنوبی حق عضویت ایران به سازمان ملل را با آزاد کردن بخشی از بدهی‌ها پرداخت کرد


کره جنوبی اعلام کرد ۱۸ میلیون دلار از دارایی‌های مسدودشده ایران را به عنوان بدهی حق عضویت معوقه تهران به سازمان ملل پرداخت کرده تا ایران به حق رای دست بیابد.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، وزارت اقتصاد و دارایی کره جنوبی روز یکشنبه، سوم بهمن در بیانیه‌ای اعلام کرد که این پرداخت روز جمعه با همکاری آمریکا و سازمان ملل، پس از درخواست ایران از کره جنوبی برای پرداخت بدهی‌های اضطراری انجام شده‌است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل نیز ضمن تایید این خبر گفته است که به محض وصول این پول در نیویورک، حق رای ایران باید طبیعتا در آغاز هفته یعنی دوشنبه بازگردد.

دبیرکل سازمان ملل روز ۲۱ دی در نامه‌ای به مجمع عمومی این سازمان، از ایران به عنوان یکی از کشورهایی نام برد که به دلیل تأخیر طولانی در پرداخت بدهی‌های‌شان، حق رأی خود را در این سازمان دست داده‌‌اند.

پیش از این سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، مدعی شده بود که دلیل تأخیر دوساله ایران برای پرداخت بدهی سازمان ملل متحد «تحریم‌های آمریکا» بوده است. بیش از ۷ میلیارد دلار از درآمد نفتی ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا در دو بانک کره جنوبی مسدود شده است.

در پی لغو حق رای ایران از سوی سازمان ملل به دلیل بدهی‌ها، جمهوری اسلامی در اوایل ماه جاری میلادی از کره جنوبی خواسته بود این مبلغ را از محل این دارایی‌ها به سازمان ملل پرداخت کند.

منابع دولتی کره جنوبی اواخر ماه دی اعلام کرده بودند که رایزنی این کشور با ایران، آمریکا و سازمان ملل متحد برای پرداخت بدهی تهران به این سازمان از محل پول‌های بلوکه‌شده ایران در جریان است.

کشمکش بین ایران و کره جنوبی برای پرداخت بدهی میلیاردی ایران سابقه طولانی دارد. مقام‌های دو کشور بارها «تحریم‌های آمریکا» را به‌عنوان مشکل انتقال این پول به ایران اعلام کرده‌اند.

در ماه‌های گذشته و با آغاز دور جدید مذاکرات احیای برجام، دولت آمریکا برخی تحریم‌ها علیه ایران را تسهیل کرده، از جمله وزارت خارجه کره‌ جنوبی ۲۲ دی‌ اعلام کرد که آمریکا به دولت این کشور مجوز داده تا غرامت معوقه یک شرکت ماشین‌سازی ایرانی به مبلغ «دست‌کم ۶۳ میلیون دلار» را پرداخت کند.

مقامات دو کشور تاکنون اعلام نکرده‌اند که چه برنامه‌ای برای انتقال یا استفاده از باقی‌مانده پول‌های مسدودشده ایران در کره جنوبی دارند. با این حال مقام‌های ایرانی امیدوارند که در پی رسیدن به توافق با کشورهای عضو برجام و آمریکا منابع مالی مسدودشده ایران در کشورهای مختلف آزاد شود.

مقامات دولت حسن روحانی پیشتر در مصاحبه‌های مختلفی از انسداد سه میلیارد دلار در ژاپن، پنج میلیارد دلار در عراق، ۲۰ میلیارد دلار در چین و ۱.۶ میلیارد دلار در لوکزامبورگ خبر داده بودند.

با این حال تاکنون رقم دقیقی از مقدار پول‌های مسدودشده ایران در سایر کشورها به صورت رسمی اعلام نشده است.

XS
SM
MD
LG