لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۷

شکایت طلبکاران پرسپولیس و استقلال به کنفدراسیون آسیا؛ بحرانی تازه؟


با شکایت بازیکنان ایرانی به کنفدراسیون فوتبال آسیا، باشگاه‌هایی که از انجام تعهدات‌شان طفره می‌رفتند، ممکن است با دردسر بزرگی روبه‌رو شوند.

اگر کنفدراسیون مجوز حرفه‌ای این باشگاه‌ها را صادر نکند، امکان حضور در لیگ قهرمانان آسیا را از دست می‌دهند.

بحرانی که وزارت ورزش را به تکاپو انداخته تا به هر طریق ممکن، رضایت شاکیان را جلب کند. طلبکارانی که برخی از آن‌ها بیش از پنج سال در پی دریافت حق و حقوق‌شان بوده‌اند.

آنان بارها به کمیته انضباطی و مراجع قضایی داخلی مراجعه کردند اما موفق به تسویه حساب نشدند. وعده‌های مکرر و بی سرانجام، باعث شد از طریق کنفدراسیون فوتبال آسیا پیگیر مطالبات خود باشند.

روزنامه خبر ورزشی نوشته است: حراست وزارت ورزش و جوانان، بازیکنانی که دست به این کار زده‌اند را احضار کرده و آنها را بابت این کار توبیخ کرده است.

آندرانیک تیموریان یکی از بازیکنانی است که به حراست وزارت ورزش رفته و در مورد شکایت از استقلال به کنفدراسیون فوتبال آسیا توضیح داده‌است.

کاپیتان پیشین تیم ملی، بارها خواستار پرداخت حقوق معوقه‌اش شده بود اما وقتی به نتیجه نرسید، از طریق AFC اقدام کرد.

مجید غلام‌نژاد هم می‌گوید پندار توفیقی از مسئولین استقلال، به سختی تهدید کرد و گفت اگر استقلال حذف شود پولی به شما پرداخت نمی‌شود.

بازیکن اسبق استقلال به خبرگزاری فارس گفت: هیچ تماسی تا به امروز از باشگاه گرفته نشده و نمی‌دانم چطور این مشکل را حل کرده‌اند و من همه جا می‌شنوم مشکل بدهی استقلال حل شده‌است.

غلام‌نژاد تاکید کرد: با منشی آقای افتخاری هم تماس گرفتم وقتی معین کنند تا با مدیرعامل استقلال گفتگو کنم اما بی اعتنا بودند و برایشان مهم نبود. ما به دنبال حق و حقومان هستیم و نمی‌خواهیم استقلال حذف شود.

پدر مهرداد اولادی مهاجم سابق پرسپولیس که از دنیا رفته است، به شبکه خبر صداوسیما می‌گوید وقتی برای پیگیری حقوق فرزندش به باشگاه رفته، طاهری مدیر پرسپولیس او را به تماس با پلیس ۱۱۰ تهدید کرده‌اند.

امیر قلعه‌نویی می‌گوید حدود ۹۰۰ میلیون از استقلال طلبکارم و همین رقم را هم از تراکتورسازی می‌خواهم. آقایان گفته‌اند باید اول آنهایی که شکایت کرده‌اند را بررسی کنیم. اگر من احترام گذاشته و شکایت نکردم آیا این رفتار با ما درست است؟

جواد نکونام هم گفته متاسفانه در فوتبال ایران وقتی سکوت کنی و چیزی نگویی، تصور می‌کنند زبان نداری و نمی‌توانی حرف بزنی.

سرمربی باشگاه خونه به خونه بابل گفت: مدت‌هاست منتظر مانده‌ام و حرفی درباره طلبم از استقلال نگفته‌ام، وقتی شنیدم این باشگاه تمام طلب‌هایش را تسویه کرده از خودم پرسیدم کی با من تسویه کرده‌اند که خودم خبر ندارم؟!

رکورددار بازی ملی در ایران یادآور شد: اگر متوجه شوم فدراسیون یا باشگاه استقلال به AFC گفته باشند تمام طلب‌ها را پرداخت کرده‌اند، آنوقت مجبور خواهم شد کاری را که قلباً دوست ندارم، انجام دهم.

اما این وضعیت، چندان هم ناگهانی شکل نگرفته‌است. نکونام به خبرگزاری فارس می‌گوید: من حتی حاضر شده بودم کل طلبم را ببخشم و در عوض باشگاه مالیاتم را که متعهد شده بود، بپردازد اما دوستان حتی جواب تلفنم را ندادند و پیگیری هم نکردند تا کار به اینجا بکشد.

عبدالصمد مرفاوی هفت سال است از استقلال جدا شده اما هنوز با او تسویه حساب نشده‌است. سرمربی سابق این باشگاه می‌گوید: حتی حکم کسر امتیاز از استقلال را هم گرفته‌ام اما نه تنها توافقی نشده بلکه حتی تماس هم با من نگرفته‌اند.

مهاجم سابق تیم ملی ایران می‌گوید: «همین آقای نبی که مسئول رسیدگی به پرونده سه باشگاه است، حکم کسر امتیاز از استقلال را امضا کرده اما ظاهراً آقایان امضای خودشان را هم قبول ندارند.»

چرا وضعیت به اینجا کشید؟ آیا اگر پای کنفدراسیون آسیا به ماجرا باز نمی‌شد، وزارت ورزش باز هم پیگیری می‌کرد تا رضایت شاکیان را جلب کند؟

قلعه‌نویی که از دو باشگاه طلب دارد، در مصاحبه دیگری به خبرگزاری ایسنا می‌گوید: سالیان سال است که هم به مردم و هم به AFC دروغ گفته‌ایم. چرا مدیران ما به مردم و AFC دروغ می‌گویند که وجهه بین‌المللی ما به هم بریزد؟ همین حالا هم در حال دروغ گفتن هستند.

آیا جلب رضایت بازیکنان و مربیان با ابزارهایی نظیر تهدید و فشار حراست وزارت ورزش، این پرونده را برای همیشه می‌بندد یا چند ماه بعد، مجدداً طلبکاران جدید، ناگزیر به شکایت به کنفدراسیون می‌شوند؟

انباشت بدهی‌ها و ناتوانی فدراسیون در دفاع از حقوق بازیکنان و مربیان، بخشی از آسیب‌های مدیریت دولتی در فوتبال ایران است.

مهدی جعفرپور از بازیکنان سابق پرسپولیس می‌گوید یک چهارم از طلب خود را بخشیده اما باز هم موفق به دریافت بقیه پولش نشده‌است.

او به ورزش سه گفته: «شغل دیگری غیر از فوتبال ندارم. در هر تیمی بازی کرده‌ام پول‌هایمان را نداده‌اند. غیر از پرسپولیس، از سیاه جامگان، راه آهن، نساجی و سپاهان هم طلب دارم!»

جالب اینکه بازیکنان وقتی برای تعیین تکلیف به کمیته تعیین وضعیت مراجعه می‌کنند، ابتدا باید مبلغی حدود چهار، پنج میلیون تومان به حساب فدراسیون واریز کنند.

جعفرپور گفته اگر تکلیفش مشخص نشود و مطالباتش را دریافت نکند، او نیز به کنفدراسیون آسیا شکایت خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG