لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۵

اراک در لیگ برتر؛ رویای جان دیر آمریکایی به حقیقت پیوست


آخرین روز از لیگ دسته اول فوتبال ایران با صعود تاریخی آلومینیوم اراک به لیگ برتر همراه شد. شهرداری تبریز، سپیدرود رشت و نیروی زمینی نیز راهی دسته دوم شدند.

پیش از این مس رفسنجان قهرمانی خود را مسجل کرده و نخستین تیمی بود که جواز حضور در فصل آینده لیگ برتر را به دست آورد.

امتیازات آلومینیوم اراک و مس کرمان برابر بود اما اراکی‌ها با تفاضل گل بهتر به لیگ برتر رسیدند. با وجود محدودیت‌ها و پروتکل بهداشتی به خاطر ویروس کرونا، جشن صعود این تیم در زمین مسابقه با حضور جمعی پرتعداد برگزار شد.

این نخستین صعود تیمی از استان مرکزی به سطح اول فوتبال ایران است. اتفاقی تاریخی که با سرمربی رسول خطیبی رخ داد.

سال ۱۳۶۹ رقابت‌هایی موسوم به لیگ قدس در دو گروه الف و ب برگزار شد که اولین دوره مسابقات سراسری باشگاهی پس از انقلاب اسلامی بود.

فدراسیون فوتبال به استان‌ها سهمیه داد و تیم‌ها به صورت دعوتی حضور داشتند. به همین خاطر تفاوت چشمگیر کیفی تیم‌ها، رضایت هوادارانی را که یک دهه به جام باشگاه‌های تهران عادت کرده بودند جلب نمی‌کرد.

در آن رقابت‌ها گسترش اراک نماینده استان مرکزی بود و با کسب فقط پنج امتیاز از ۲۰ بازی در رده آخر ایستاد.

نگاهی به تاریخ فوتبال اراک نشان می‌دهد بسیاری از مربیان شاخص فوتبال ایران روی نیمکت تیم‌های استان مرکزی نشسته‌اند.

حالا مرکزی با اراده خودش توانسته به لیگ برتر برسد. نماینده این استان در هفته آخر با یک گل بر داماش گیلان غلبه کرد.

در بازی همزمان، مس کرمان سه گل به شهرداری تبریز زده بود و اگر یک گل دیگر می‌زد به جای آلومینیوم راهی لیگ برتر می‌شد. اما ۱۰ دقیقه وقت اضافه هم منجر به ثبت گل چهارم نشد.

ابوالفضل عکاشه زننده گل صعود آلومینیوم اراک، زیر پیراهن خود که به دوربین‌ها نشان می‌داد نوشته بود: آزادی در بی‌آرزویی است.

هواداران آلومینیوم رسول خطیبی را روی دست گرفته و به هوا پرت می‌کردند. خطیبی با تیم‌های گسترش فولاد و ماشین‌سازی نیز به لیگ برتر صعود کرده بود.

او این فصل را با تیم لیگ برتری ماشین‌سازی آغاز کرد اما دی پارسال و به صورت ناگهانی از این تیم جدا شد و در استوری نوشت: «دوست داشتم کارهای بزرگ انجام بدهیم حیف نگذاشتند».

حالا او کار بزرگی که علاقمند بود با ماشین‌سازی انجام دهد را با آلومینیوم اراک محقق کرده و مهم‌ترین اتفاق در تاریخ فوتبال این استان را رقم زده است. تیمی که در بدو حضور خطیبی در جایگاه هفتم قرار داشت.

محمد ربیعی که امسال با مس رفسنجان به قهرمانی رسید، پارسال سرمربی آلومینیوم بود که این تیم چهارم شد.

نگاهی به تاریخ فوتبال اراک نشان می‌دهد بسیاری از مربیان شاخص فوتبال ایران روی نیمکت تیم‌های استان مرکزی نشسته‌اند.

در این سال‌ها منصور پورحیدری (در چند دوره مختلف)، حسین کازرانی، ناصر ابراهیمی، نصرالله عبداللهی، فراز کمالوند، جواد زرینچه، نادر دست‌نشان، محمود فکری، مهدی پاشازاده، داوود مهابادی و حتی دو سرمربی برزیلی از جمله چهره‌هایی بوده‌اند که آلومینیوم را هدایت کرده‌اند.

تیم جان دیر

پیش از انقلاب تیم صنعتی ماشین سازی اراک با مدیریت شخصی به نام درخشنده که شیفته فوتبال بود، در سطح استان بازی می‌کرد.

اما نخستین حضور رسمی فوتبال مرکزی در ایران، در اولین دوره جام حذفی رقم خورد که فروردین ۱۳۵۵ برگزار شد.

بازیکنان ماشین سازی اراک که به تیم جان دیر پیوسته بودند، در مرحله یک شانزدهم نهایی بازی خوبی با تیم قدرتمند هما (نایب قهرمان فوتبال ایران) برگزار کردند.

کمباین‌‌‌سازی ایران با همکاری شرکت آمریکایی جان دیر، مشغول تولید کمباین‌ و مونتاژ تراکتور بود. کمباین‌سازی ایران از سال ۱۳۴۹ با نام ایران جان دیر فعالیت می‌کرد.

این شرکت صنایع سنگین آمریکایی در سال ۱۸۳۷ توسط جان دیر تاسیس شده و بزرگترین تولیدکننده ماشین ‌آلات کشاورزی در دنیاست؛ همچنین تولید کننده محبوب‌ترین تراکتورهای جهان.

رضا بیاتانی، احمد قربانی (قاسم بنا عراقی) علیرضا مرزبان، محمدحسن مقدم، حسن ذوالفقاری، رضا پورشوروی (ابوالفضل صالحی) احمد مهرور، محمد دادوند، علی نادری (کاپیتان) تقی علیشاهی (محمد قائم‌مقامی) و هادی خیاط بازیکنانی بودند که ناصر ابراهیمی ۳۴ ساله با پیراهن جان دیر به میدان فرستاد.

این جمع به اتفاق محمدعلی رمزی و نصرالله آقا بیگلوئی که روی نیمکت نشسته بودند نسل اول فوتبال اراک را تشکیل دادند.

لباس‌های تیم فوتبال جان دیر اراک در جام حذفی ایران، با رنگ‌های مشابه شرکت جان دیر بود. نشان تجاری جان دیر آمریکا که گوزنی در حال پرش است نیز روی سینه پیراهن‌شان نقش بسته بود.

مجله دنیای ورزش با تمجید از تیم جان دیر نوشت: «تماشاگران امجدیه تحت تاثیر اراکی‌ها قرار داشتند. ناصر ابراهیمی اظهار داشت که تیمش فاقد تجربه است و تنها برای پنجمین بار بود که کنار یکدیگر بازی می‌کردند».

تیمی که فوتبال استان مرکزی را با نشان تجاری آمریکایی نمایندگی می‌کرد و سودای صعود به جام تخت جمشید را داشت، با وقوع انقلاب اسلامی منحل شد.

استان مرکزی در سال ۸۱ با پیگیری نمایندگانش امتیاز تیم فوتبال پارت‌سازان مشهد را خرید تا در لیگ دسته اول بازی کند اما صنایع اراک موفق به صعود نشد.

رویای حضور در سطح اول فوتبال ایران در استان مرکزی با جان دیر اراک آغاز شد. در ادامه نیز آذراب اراک، گسترش اراک، صنایع اراک، شنسای اراک، پاس اراک، همیاری اراک و شهرداری اراک.

این آرزوی دیرینه سرانجام پس از حدود ۴۵ سال به نام آلومینیوم اراک به حقیقت پیوسته است.

رسول خطیبی پس از صعود تاریخی تیمش به لیگ برتر گفت: «روزی که آمدم گفتم برای خوشگذرانی به اراک نیامده‌ام. این مردم را به آرزویشان رساندیم. یک سال دیگر قرارداد دارم اما زیرساخت تیمی که به لیگ برتر می‌آید باید طوری باشد تا شرمنده این هوادران نشوم».

XS
SM
MD
LG