لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۹

عذرخواهی سخنگوی دولت روحانی در پی مرگ دو خبرنگار در تصادف اتوبوس


علی ربیعی (چپ) در منزل ریحانه یاسینی
علی ربیعی (چپ) در منزل ریحانه یاسینی

در پی مرگ دو خبرنگار در تصادف اتوبوس، علی ربیعی، سخنگوی دولت حسن روحانی، روز سه‌شنبه بابت «هر گونه نقصان» در این زمینه عذرخواهی کرد.

آقای ربیعی گفت: «ضمن تاسف عمیق خود از حوادث اخیر پیش آمده برای فرزندان سرزمین‌مان، با تسلیت از جان و دل به خانواده این عزیزان، خاضعانه از هر گونه نقصان متصوری پوزش می‌طلبم.»

هفته گذشته خبر واژگونی دو اتوبوس در فاصله چند ساعت در روزهای آغازین تیرماه که منجر به مرگ ۷ نفر شامل دو خبرنگار و پنج سرباز معلم و مصدوم شدن حدود ۶۰ نفر شد، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت.

اتوبوس حامل خبرنگاران محیط زیست که برای بازدید از تونل «کانی سیب» عازم منطقه بودند، ساعت ۱۸ روز چهارشنبه، دوم تیرماه، در محور ارومیه- نقده واژگون شد و در پی آن دو خبرنگار کشته و ۱۸ نفر مصدوم شدند.

کمتر از یک روز پس از این حادثه، واژگونی یک اتوبوس دیگر در یزد ۵ کشته و ۳۴ مصدوم بر جای گذاشت. سخنگوی دولت تعداد قربانیان این حادثه را هفت نفر اعلام کرده است.

علی ربیعی که پیشتر به خانه دو خبرنگار رفته بود روز سه‌شنبه با اشاره به هر دو حادثه گفت: «ایران این فرزندان فداکار راه علم و آگاهی‌بخشی را از یاد نخواهد برد. فقدان این عزیزان را به خانواده‌هایشان و همه ایرانیان تسلیت می‌گویم.»

اما عذرخواهی این مقام دولتی و پیش از او دستورهای مکرر برای رسیدگی به این امر از جمله از طرف ابراهیم رئیسی در حالی است که تصادفات جاده‌ای در ایران اتفاقی معمول است و سوانح پرتلفات اتوبوس ماهی نیست که در کشور در صدر اخبار قرار نگیرد.

عوامل بروز این دو حادثه به طور رسمی تاکنون اعلام نشده است، اما بر اساس اعلام مصدومان این دو حادثه، نقص فنی خودرو مربوط به ترمز، موجب بروز این دو حادثه مرگبار شده است.

پلیس راهور ایران عوامل انسانی، مشکلات جاده‌ای و نقص فنی خودروها را به ترتیب مهم‌ترین دلایل تلفات جاده‌ای در کشور عنوان می‌کند.

تاکنون گزارشی از تلفات جاده‌ای کشور در سال ۱۴۰۰ منتشر نشده است، اما بر اساس گزارش‌های پلیس در تعطیلات نوروزی امسال یعنی فاصله زمانی ۲۰ اسفند ۹۹ تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۰، در مجموع ۱۱ هزار و ۱۸ تصادف در جاده‌ها رخ داد که در ۳۴۵ تصادف منجر به مرگ، ۳۹۷ نفر در صحنه جان باخته‌اند و ۳ هزار و ۸۵۲ تصادف دیگر نیز منجر به جرح و مصدومیت شهروندان شده بود.

بنا بر اعلام سازمان ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای، ۹۴ درصد جابه‌جایی در ایران با روش حمل‌ونقل جاده‌ای صورت می‌گیرد.

XS
SM
MD
LG