لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۶

سخنگوی دولت: فایل صوتی ظریف سرقت شده، وزارت اطلاعات پیگیر است


در ادامه پس‌لرزه‌های لو رفتن فایل صوتی وزیر خارجه ایران، علی ربیعی، سخنگوی دولت، می‌گوید فایل صوتی گفت‌وگوی بی‌سابقه محمدجواد ظریف به سرقت رفته و وزارت اطلاعات ایران پیگیر است که «ربایندگان» را شناسایی کند.

سخنگوی دولت ایران در نشست امروز همچنین تایید کرده است که مصاحبه با ظریف زیر نظر «مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری» انجام شده است.

علی ربیعی که صبح روز سه‌شنبه، هفت اردیبهشت، در یک نشست خبری سخن می‌گفت، انتشار این فایل را «توطئه» توصیف کرده و گفت که دولت منتظر است که وزیر خارجه ایران از سفر به عراق بازگردد و «توضیحات لازم را در زمینه سوءبرداشت‌ها» بدهد.

آقای ظریف صبح امروز در صفحه اینستاگرام خود بدون اشاره به ماجرای فایل صوتی، بخشی از سخنان قبلی خودش را منتشر کرده که گفته است: «معتقدم کار برای تاریخ‌نگران نکنیم و نگران تاریخ نباشیم» و «نگران خدا و مردم» باشید.

محمدجواد ظریف در یک فایل صوتی که دو روز پیش منتشر شد، اظهارات بی‌سابقه‌ای در انتقاد از سیاست خارجی حکومت جمهوری اسلامی مطرح کرد و از جاری شدن «اراده روسیه» بر برخی از بخش‌های سیاست خارجی ایران از جمله تداوم جنگ در سوریه اشاره کرد.

او گفت که نظام «میدان» یعنی عرصه فعالیت سپاه پاسداران را بر «دیپلماسی» ترجیح داده و قاسم سلیمانی، فرمانده «میدان» نظام، را به وارد کردن آسیب به دیپلماسی دولت روحانی متهم کرد.

آقای ظریف همچنین قاسم سلیمانی را متهم کرد که در مسیر تلاش‌های دولت روسیه برای «نابود کردن» دستاوردهای برجام دولت روحانی با روس‌ها همراه بوده است.

انتشار این فایل تاکنون بازتاب‌ گسترده‌ای داشته و برخی نمایندگان مجلس و رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران با «خیانت‌» توصیف کردن انتشار این فایل و «اهانت و توهین» دانستن سخنان ظریف درباره سلیمانی، خواستار ورود شورای عالی امنیت ملی و قوه قضاییه برای برخورد با آقای ظریف شده‌اند.

مصاحبه سه ساعته محمدجواد ظریف
please wait

No media source currently available

0:00 3:11:00 0:00
لینک مستقیم

در ادامه این انتقادات، مجتبی ذوالنور، رئيس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته حرف‌های ظریف «خلاف مصالح و منافع ملی» بوده و در آینده جلسه‌ای با حضور وزیر خارجه در این زمینه برگزار می‌شود.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس هم در توییتی که روز گذشته منتشر کرد، به صورت تلویحی انتقادات از قاسم سلیمانی را «فرصت‌طلبی برای رسیدن به مقاصد سیاسی» و «سیاست‌بازی یا ساده‌لوحی» توصیف کرد.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصحلت نظام نیز در چند توییت نوشته که سخنان ظریف درباره دیدارهای قاسم سلیمانی و پوتین «با واقعیت انطباق ندارد» و درباره خطر وصل شدن «نفوذی‌های بیگانه به بازیگران سیاسی» هشدار داده است.

محمدجواد ظریف در مصاحبه خود گفته بود این بحث که قاسم سلیمانی پوتین را به جنگ سوریه وارد کرد، درست نبوده و سپس توضیح داد که پوتین بعد از امضای برجام، با دیدار قاسم سلیمانی موافقت کرد و هدف روسیه از ورود نیروی هوایی‌اش به جنگ سوریه و مشارکت دادن نیروی زمینی ایران در جنگ، درگیر کردن بیشتر ایران در جنگ سوریه و تخریب دستاوردهای برجام بود.

روزنامه جوان وابسته به سپاه نیز در گزارشی انتشار این فایل را «خیانت امنیتی‌های اخراجی به امنیت ملی» توصیف کرده و خواسته است که «دستگاه قضایی و نهاد‌های امنیتی سریعاً برای افشای چهره این خائنان به ملت وارد عمل شوند».

این روزنامه نوشته که حرف‌های ظریف در این فایل صوتی «اقدام انتحاری» بوده و «وزیر خارجه را به کام مرگ سیاسی برد».

به گفته سخنگوی دولت ایران، مصاحبه با محمدجواد ظریف زیر نظر «مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری» انجام شده که توسط حسام‌الدین آشنا، معاون وزارت اطلاعات در دولت اول خاتمی و مشاور کنونی حسن روحانی اداره می‌شود.

آقای آشنا در روزهای گذشته هدف انتقادات شدیدی قرار گرفته است و احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیئت رئیسه مجلس، با اشاره به نام او، از تشکیل هیئت تحقیق و تفحص درباره انتشار این فایل صوتی خبر داده است.

XS
SM
MD
LG