لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۷

مشاور خامنه‌ای: از سوریه در رویارویی با هرگونه تجاوز حمایت می‌کنیم


علی‌اکبر ولایتی از روز سه شنبه به سوریه سفر کرده است.
علی‌اکبر ولایتی از روز سه شنبه به سوریه سفر کرده است.

علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل علی خامنه‌ای، که در دمشق، پایتخت سوریه، به سر می‌برد روز چهارشنبه ۲۲ فروردین گفته است، جمهوری اسلامی ایران «از دمشق در رویارویی با هرگونه تجاوز حمایت» می‌کند.

گزارش ها حاکی است که به دنبال حملات شیمیایی منتسب به ارتش سوریه در شهر دوما درغوطه شرقی در روز شنبه که گفته می شود ده ها کشته برجای گذاشت، آمریکا و کشورهای غربی متحد واشینگتن در حال رایزنی برای پاسخ مشترک نظامی به این «حملات شیمیایی» هستند.

این در حالی است که علی اکبر ولایتی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرگزاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی در پاسخ به پرسشی در خصوص حمله احتمالی آمریکا به سوریه در واکنش به حمله «شیمیایی» در دوما گفته است: نه سوریه ضعیف تر از ابتدای جنگ در این کشور است و نه آمریکا قویتر از آن زمان. این جنجال ها بیشتر آثار سیاسی و تبلیغاتی دارد و نشان دهنده عصبانیت آنها از پیروزهای بسیار مهم ارتش سوریه در غوطه شرقی است.

ارتش سوریه طی ماه های اخیر عملیات گسترده ای برای بیرون راندن مخالفان حکومت بشار اسد از غوطه شرقی آغاز کرده است و اکنون تنها شهر دوما در این منطقه در کنترل نیروهای شورشیان است.

مشاور رهبر جمهوری اسلامی همچنین اضافه کرده است: اگر تا به حال آنها توانسته اند کاری بکنند از این به بعد نیز خواهند توانست. قطعا نمی توانند کاری بکنند.

علی اکبر ولایتی در ادامه صریح کرده است: «ملت و دولت سوریه، متحدین انها و خط مقاومت مصمم است تا در مقابل این زیاده خواهی ها و توسعه طلبی هاو هجوم آمریکایی ها و صهیونیست ها بایستد.»

مقام های جمهوری اسلامی ازایران، سوریه و گروه حزب الله لبنان به عنوان«خط مقاومت» یاد می کنند.

حکومت ایران و گروه حزب الله لبنان متحدان اصلی حکومت بشار اسد در منطقه به شمار می روند.

به گزارش رویترز،ایران طی هفت سال جنگ داخلی در سوریه کمک های مالی و تسلیحاتی گسترده ای به حکومت بشار اسد کرده است. نیروهای حزب الله لبنان نیز در کنار ارتش سوریه در حال جنگ با مخالفان حکومت بشار اسد هستند.

این در حالی است که بامداد دوشنبه در یک حمله منتسب به اسرائیل علیه یک پایگاه هوایی سوریه در استان حمص، چند نظامی اعزامی از ایران نیز کشته شدند؛ جسد هفت کشته ایرانی سه شنبه به ایران برگردانده شد.

در همین حال تنش بین امریکا و روسیه بر سر «حمله شیمیایی اخیر» در سوریه افزایش یافته است.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا،در واکنش به « حملات شیمیایی به دوما» با انتقاد از حمایت‌های ایران و روسیه از حکومت دمشق، توئیت کرده بود که «اسد حیوان» به خاطر این جنایت، «بهای سنگینی خواهد پرداخت».

این در حالی است که سوریه، روسیه و ایران حمله شیمیایی ارتش سوریه به شهر دوما را رد می کنند.

در همین حال، دونالد ترامپ روز چهارشنبه در توییتر خود نوشت : «روسیه آماده باش، چون [موشک‌ها] دارند می‌آیند، موشک‌های نو و خوشگل و هوشمند!»

او در ادامه همین توئیت با اشاره به رئیس جمهوری سوریه و خطاب به دولت روسیه می‌گوید: «نباید با حیوانی که مردم خودش را با گاز می‌کشد و از این کار لذت می‌برد شریک باشید!»

توئیت تهدیدآمیز آقای ترامپ در پاسخ به هشدارهای چند مقام روس منتشر می‌شود که از مقابله به مثل در صورت برخورد نظامی آمریکا خبر داده بودند.

دست‌کم دو مقام بلندپایه روس روز سه‌شنبه در این مورد هشدار داده بودند.

روسیه پیشتر نیز در روز دوشنبه در مورد واکنش نظامی علیه حکومت سوریه هشدار داده و گفته بود که چنین اقدامی «پیامدهای سنگینی» خواهد داشت.

با استفاده از گزارش های خبرگزاری صدا و سیما، رویترز و رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG