لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۶

بحران کرونا در ایران؛ ۴۰۰ نفر دیگر جان باختند


بر اساس اعلام رسمی وزارت بهداشت ایران در روز پنج‌شنبه، هشتم آبان، آمار رسمی قربانیان ویروس کرونا در ایران ۳۹۹ نفر در یک شبانه‌روز گذشته اعلام شد که در مقایسه با دیروز تنها کمی کاهش داشته است.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت،‌ در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۹۹ نفر دیگر قربانی این بیماری شدند و شمار رسمی کل قربانیان به ۳۴ هزار و ۱۱۳ نفر رسید.

سیما سادات لاری همچنین از شناسایی ۸ هزار و ۲۹۳ بیمار جدید در این مدت خبر داد و گفت که مجموع کل مبتلایان در ایران به ۵۹۶ هزار و ۹۴۱ نفر رسیده است.

بنابر گزارش امروز خانم لاری، ۵۰۵۵ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در «وضعیت شدید این بیماری و تحت مراقبت ویژه قرار دارند».

آمار رسمی قربانیان ویروس کرونا در ایران روز چهارشنبه با رکورد ۴۱۵ نفر در یک روز «جهش انفجاری» داشت، اما امروز با وجود افزایش تعداد مبتلایان، آمار قربانیان کمتر از روز گذشته اعلام شده است.

آمارهای رسمی که از سوی وزارت بهداشت اعلام می‌شود، همواره محل تردید و ابهام بوده است.

در تازه‌ترین اظهار نظر، حسین قشلاقی، عضو شورای عالی نظام پزشکی گفته است که آمارهای کرونا در ایران «پایین ارائه می‌شود» و آمار قربانیان کرونا در ایران سه تا چهار برابر آمار رسمی وزارت بهداشت است.

​بنا بر آخرین اظهار نظر فرمانده عملیات مقابله با بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران از ابتدای مهرماه تا به امروز ۹ بار رکورد مرگ ‌و ‌میر و موارد جدید ابتلا به کرونا در تهران شکسته شده است.

معاون کل وزارت بهداشت در اظهارات اخیر خود با بیان این که ۵۰ درصد بیماران بستری در بخش‌های آی‌سی‌یو فوت می‌کنند از پیش‌بینی افزایش موارد فوتی‌ در روزهای آینده خبر داد.

ایرج حریرچی با اشاره به افزایش رعایت پروتکل‌ها از ۴۲ درصد به ۵۰ درصد گفت: «رعایت ۵۰ یا ۶۰ درصدی پروتکل‌های بهداشتی موجب رونق آرامستان‌های کشور می‌شود. برای کاهش موارد ابتلا و مرگ ‌و ‌میر، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید به بالای ۸۰ درصد برسد.»

با وجود تاکید مسئولان بر لزوم افزایش محدویت‌ها، احمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی، امروز با انتقاد به «اعمال محدودیت‌ها» گفت: «بسیاری از مردم به‌خاطر «تعطیلی‌های‌ پی‌درپی» و «اعمال محدودیت‌ها» دچار وضع اقتصادی بسیار بدی شده‌اند، لذا نمی‌شود به‌خاطر کرونا همه جا را تعطیل کرد، بلکه باید پروتکل‌های بهداشتی رعایت شوند.»

بر اساس اعلام وزارت بهداشت ایران، در حال حاضر وضعیت استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان قرمز است.

استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

XS
SM
MD
LG