لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۴

مرکز آمار ایران تورم آبان‌ماه را اعلام کرد: ۳۴.۹ درصد


بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، نرخ تورم متوسط، (تورم ۱۲ ماهه) در آبان‌ماه به ۱۵.۶ درصد رسید
بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، نرخ تورم متوسط، (تورم ۱۲ ماهه) در آبان‌ماه به ۱۵.۶ درصد رسید

مرکز آمار ایران با انتشار گزارش شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی، نرخ تورم نقطه به نقطه در آبان‌ماه امسال را ۳۴.۹ درصد اعلام کرد.

به این ترتیب خانوارهای ایران در آبان‌‌ماه امسال، برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان، ۳۴.۹ درصد بیشتر از آبان‌ماه پارسال هزینه کردند.

در گزارش پیشین مرکز آمار ایران از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی، نرخ تورم نقطه به نقطه در مهرماه امسال، ۳۲.۸ درصد اعلام شده بود که نشان می‌دهد نرخ تورم نقطه به نقطه در آبان‌ماه ۹۷، ۲.۱ واحد درصد بالاتر رفته است.

همچنین نرخ تورم متوسط که مقایسه نرخ تورم ۱۲ ماه منتهی به آبان‌ماه امسال نسبت به سال منتهی به آبان پارسال است، ۱۵.۴ درصد اعلام شد که در مقایسه با نرخ تورم متوسط مهرماه، ۲.۲ واحد درصد، افزایش داشته است.

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، نرخ تورم ماهانه در ماه مورد گزارش به ۲.۶ درصد رسید.

در این گزارش نرخ تورم نقطه به نقطه گروه «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات»، در آبان امسال، ۵۰.۳ درصد، اعلام شده‌ است. نرخ تورم نقطه به نقطه گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» در این ماه، ۲۹ درصد بوده‌ است.

افزایش شاخص بهای گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها دراین گزارش به گران‌ شدن قیمت گروه گوشت، شامل انواع ماهی، گوشت گوسفند و گوشت گاو، میوه و خشکبار و همچنین افزایش قیمت محصولات لبنی نسبت داده شده است.

همچنین در گزارش مرکز آمار ایران، عامل افزایش شاخص بهای گروه اصلی غیرخوراکی‌ها و خدمات، رشد قیمت گروه مبلمان و لوازم خانگی، و افزایش بهای گروه پوشاک و کفش اعلام شده است.

بالاترین نرخ تورم نقطه به نقطه در آبان‌ماه امسال در میان گروه‌ها و طبقات کالایی تشکیل‌دهنده شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی، مربوط به گروه دخانیات بود که رشدی ۱۶۰ درصدی را تجربه کرد.

پس از گروه دخانیات، بالاترین نرخ تورم به گروه تفریح و فرهنگ اختصاص یافت که شاخص بهای این گروه در ماه مورد گزارش، ۶۳.۵ درصد رشد کرد.

گروه‌های «کالاها و خدمات متفرقه» و «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها» در رتبه‌های بعدی بالاترین نرخ تورم در آبان‌ماه قرار گرفتند.

شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی، شاخص تورم، در ماه‌های اخیر و در پی جهش قیمتی در بازار ارز و همچنین فشار نقدینگی و کسری بودجه دولت، رو به افزایش گذاشته است.

با این که مقام‌های دولتی ایران از برنامه دولت برای کنترل نرخ ارز سخن گفته اند، شواهدی که از گزارش‌های آماری به‌دست می‌آید، افزایش نرخ تورم در ماه‌های آتی را محتمل‌تر نشان می‌دهد.

منابع: گزارش مرکز آمار ایران/ آ. ن./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG