لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۹

اختلال در شبکه توزیع سوخت ادامه دارد؛ مردم به دنبال بنزین ۱۵۰۰ تومانی


پنج روز پس از بروز اختلال در شبکه توزیع سوخت ایران به دلیل حمله سایبری، کماکان ۲۲۰۰ پمپ بنزین به سامانه هوشمند وصل نشده‌اند و در بسیاری از جایگاه‌ها خبری از بنزین ۱۵۰۰ تومانی نیست.

رسانه‌ها در ایران روز سه‌شنبه، چهارم آبان‌ماه، از قطع توزیع بنزین در جایگاه‌های سوخت سراسر کشور به‌ دلیل «حمله سایبری» خبر دادند و همه ۴۳۰۰ جایگاه سوختی در ایران دچار اختلال شدند.

مسئولان حکومت ایران پیشتر وعده داده بودند که مشکل را یک روزه حل می‌کنند، ولی روز جمعه جواد اوجی، وزیر نفت ایران گفت که مشکل تا روز دو‌شنبه، ۱۰ آبان، حل خواهد شد.

خبرگزاری ایسنا روز شنبه در گزارشی با اشاره به نگرانی مردم درباره بنزین سهمیه‌ای نوشت:‌ «در جایگاه های اعلام شده برای توزیع بنزین ۱۵۰۰ تومانی، خبری از بنزین یارانه‌ای نیست و همین موضوع موجب ناراحتی مردم شده است».

در حال حاضر در پمپ‌ بنزین‌هایی که به سامانه سوخت وصل نشده‌اند، مردم بنزین را تنها با نرخ سه هزار تومان دریافت می‌کنند.

وزیر نفت ایران همچنین وعده داده بود که یک «سهمیه بنزین ویژه» به همگان اختصاص خواهد یافت.

آقای اوجی امروز به خبرگزاری تسنیم گفته است که تا پایان مهرماه «سهمیه ویژه برای تمامی خودروها و موتورسیکلت‌ها در کارت‌های هوشمند سوخت آنان شارژ می‌شود».

نهادهای امنیتی در ایران هنوز جزئیاتی درباره این ماجرا و ابعاد آن چه حمله سایبری توصیف کرده‌اند نداده‌اند. اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات ایران، گفته است به زودی درباره این که عامل این ماجرا داخلی یا خارجی بوده،‌ اطلاع‌رسانی خواهد شد.

مخالفان جمهوری اسلامی می‌گویند، حمله سایبری روز سه‌شنبه یادآور اعتراضات به افزایش بهای بنزین در آبان سال ۱۳۹۸ است که به گزارش خبرگزاری رویترز «خونبارترین اعتراضات پس از انقلاب ۱۳۵۷ بود» و منجر به «کشته شدن ۱۵۰۰ نفر» شد.

گزارش محمد ضرغامی از ادامه تلاش برای بازگرداندن سامانه هوشمند سوخت به مدار
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:49 0:00
لینک مستقیم

در همان روزی که سامانه سوخت دچار مشکل شد، تصاویر متعددی نیز در شبکه‌های اجتماعی از بیلبوردهای دیجیتال نصب‌شده در سطح شهر اصفهان منتشر شد که همزمان با اعتراضات آبان‌ماه، بر روی آنها این پرسش به چشم می‌خورد که «خامنه‌ای بنزین ما کو؟»

احمد وحیدی، وزیر کشور ایران، در واکنش به این حادثه گفت که «دشمن برای آبان‌ماه برنامه‌ریزی کرده» و اختلال در شبکه سوخت را «آغاز» آن دانست.

محمود عباس‌زاده مشکینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس، نیز در اظهاراتی مشابه گفته است «انتظار می‌رفت که در آبان‌ماه چنین اتفاقی رخ دهد».

او بدون ارائه جزئیات گفت: «با توجه به اینکه زیرساخت‌های سایبری کشور بومی است، احتمال خرابکاری توسط عناصر نفوذی وجود دارد.»

پیشتر ابوالحسن فیروزآبادی٬ دبیر شورای عالی فضای مجازی، بدون اشاره به کشور یا گروه خاصی گفته بود که احتمالا این حمله مانند «حمله سایبری به سیستم‌های راه آهن جمهوری اسلامی ایران از طریق خارج از کشور انجام شده باشد».

مقام‌های جمهوری اسلامی معمولا گزارش دقیق و شفافی از دلایل بروز این حوادث در اختیار رسانه‌ها قرار نمی‌دهند و با کوچک جلوه دادن ابعاد حوادث، عموماً آن را به «دشمنان» نسبت می‌دهند.

XS
SM
MD
LG