لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۵

سقوط ۹۵ هزار واحدی شاخص بورس؛ خروج «چهار تریلیون تومان» پول حقیقی


بورس تهران
بورس تهران

شاخص بورس تهران روز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت با کاهشی ۹۵ هزار واحدی، معادل ۳.۷۵ درصد، به ۲.۴۴ میلیون واحد سقوط کرد. در مجموع بازار بورس با خروج بیش از «چهار هزار میلیارد تومان» پول حقیقی مواجه شد.

هم‌زمان با ادامۀ سکوت مقام‌های حکومت ایران نسبت به وضعیت جاری، داده‌های وب‌سایت بورس تهران نشان می‌دهد که همۀ شاخص‌ها در روز یکشنبه منفی شده است.

خبرگزاری برنا نوشته است که به واسطۀ انتشار صورت‌های مالی شش ماهۀ شرکت‌ها در روز یکشنبه، در نیمۀ دوم معاملات بازار افت قیمت سهم‌های سنگین، باعث منفی شدن شاخص کل شد.

این گزارش می‌افزاید به عقیدۀ کارشناسان ارزش سهام برخی از شرکت‌ها در بورس با دارایی آن‌ها انطباق ندارد.

افت نسبی نرخ ارزهای خارجی مقابل ریال در بازارهای آزاد ایران طی یک هفته گذشته نیز می‌تواند عامل دیگری برای کاهش شاخص کل بورس باشد.

بازار بورس ایران طی چند سال گذشته روند غیرمعمولی را طی کرده است؛ به‌طوری که به رغم رکود اقتصادی، تحریم و بحران‌های مالی در کشور، شاخص کل بورس تنها در نیمه ابتدایی سال ۱۳۹۹ از ۵۰۰ هزار واحد به بالای دو میلیون واحد اوج گرفت و سپس روند نزولی گرفت و تا نیمه سال ۱۴۰۰ به ۱.۱ میلیون واحد کاهش یافت.

این موضوع باعث زیان هنگفت شهروندانی شد که با توجه به افت ارزش پول ملی، به امید سود و یا حفظ ارزش دارایی‌های ریالی خود، در بازار بورس سرمایه‌گذاری کرده بودند.

از پاییز گذشته دوباره روند جهشی در رشد شاخص‌های بازار بورس کشور آغاز شده و شاخص کل از ۱.۲۷ میلیون واحد در آبان پارسال به ۲.۵ میلیون واحد در روز شنبه هفته جاری اوج گرفت.

دولت رئیسی و مسئولان بورس تا کنون توضیح نداده‌اند طی پنج ماه گذشته چه اتفاقی افتاده که شاخص کل بورس دو برابر شده است.

با استفاده از گزارش‌های بورس تهران، خبرگزاری برنا و رادیو فردا/د.خ/آ.ت.
XS
SM
MD
LG