لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۲

خبرهای ضد و نقیض از جمع‌آوری و انتقال کودکان کار از ایران به افغانستان


در حالی که برخی مسئولان از آغاز جمع‌آوری و فرستادن کودکان کار از ایران به افغانستان سخن می‌گویند، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور می‌گوید که این سازمان «به هیچ عنوان» سیاست جمع‌آوری این کودکان در مراکز را دنبال نمی‌کند.

دربارهٔ آمار کودکان در تهران گزارش‌های متفاوتی منتشر شده‌است. بر اساس تازه‌ترین آمار که تیرماه ۹۸ منتشر شده، شکرالله حسن‌بیگی، معاون استانداری تهران گفته‌است ۴ هزار کودک زباله‌گرد در تهران وجود دارد که ۸۰ درصد آنها اتباع خارجی هستند.

به گفته مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان، کودکان زباله‌گرد در گروه‌های ۵۰ تا ۶۰ نفره با هم زندگی می‌کنند و خطر شیوع کرونا در میان آنها بالاست.

از ۶ ماه پیش حدود ۴۰۰ نفر از کودکان کار در تهران به سه مرکز یاسر، بعثت و شهدای افسریه در تهران منتقل شده‌اند و اکنون انوشیروان محسنی‌بندپی، استاندار تهران اعلام کرده است که استانداری و بهزیستی به توافق‌نامه‌ای رسیده‌اند تا ۳۸۰ کودک از آن ۴۰۰ نفر را به کشورهایشان که اهل ایران نبودند بفرستند.

این مطلب را روزنامه «شهروند» ذکر کرده و می‌نویسد که امروز، یک‌شنبه ۲۵ اسفند نیز سعید آرام، مدیر بهزیستی شهرستان تهران به این روزنامه گفت است که از امروز مراحل بازگرداندن این کودکان به افغانستان و پاکستان آغاز می‌شود.

به نوشته «شهروند»، از طرف دیگر امین بابایی، مدیر روابط عمومی استانداری تهران هم به این روزنامه گفته است اجرای این طرح با هماهنگی فرمانداری تهران و توسط آنها دو یا سه روز است که آغاز شده و آمار آن به استانداری ارائه شده‌است و این آمار «محرمانه» است.

«شهروند» در این باره می‌نویسد: «این بار نه سه مرکز قرنطینه سازمان بهزیستی که مرزهای ایران منتظر رسیدن حدود ۳۸۰ کودکی‌اند که قرار است آنها را از خیابان‌های تهران ببرند و به خیابان‌های هرات و دیگر ولایت‌های افغانستان برسانند؛ چه آنها را که خانواده‌هایشان را پشت سر گذاشته و به ایران آمده‌اند و چه کودکانی که با پدر و مادرهایشان در ایران زندگی می‌کنند.»

در همین حال اما، حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، روز یک‌شنبه به خبرگزاری ایسنا گفت که سازمان بهزیستی «به هیچ عنوان» سیاست جمع‌آوری این کودکان در مراکز را دنبال نمی‌کند.

او افزود که «در حال حاضر برنامه‌ای برای جمع‌آوری معتادان وجود ندارد، در حوزه کودکان هم همین‌طور است. ممکن است کودکانی باشند که به کروناویروس مبتلا باشند اما علائمی از خود نشان ندهند درصورتی که با ارزیابی اولیه ما، کودکان بیمار شناسایی نشوند و در صورتی که سازمان بهزیستی اقدام به جمع‌آوری این کودکان کند، پیامد این اقدام مبتلا کردن سایر کودکان به این بیماری است.»

مسعودی فرید در ادامه با اشاره به اینکه بسیاری از این کودکان با خانواده خود زندگی می‌کنند گفت: «ما نمی‌توانیم کودکی که با خانواده خود زندگی می‌کند را جمع‌آوری کنیم و به مراکز ببریم.»

فرشید یزدانی، مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان هم با هشدار درباره شیوع کرونا در بین کودکان کار و زباله‌گرد گفته است: نگاه امنیتی و اصرار بر جمع‌آوری کودکان کار درست نیست.

او که روز یک‌شنبه ۲۵ اسفند با خبرگزاری ایلنا گفت‌وگو کرده، با اشاره به برگزاری جلسه مدیران دولتی در این زمینه، گفته است در این جلسه مطرح شد که حتی اگر این کودکان جمع‌آوری شوند و به افغانستان فرستاده شوند، باز هم این اقدام به شیوع بیماری منجر می‌شود.

آقای یزدانی تعداد دقیق کودکان کار و زباله‌گرد و میزان مهاجران افغانستانی در میان آنها را اعلام نکرده ولی گفته است «جمعیت زیاد فقیر بزرگسال و کودک» در تهران وجود دارند.

در همین حال مقامات از توزیع هفتگی بسته‌های بهداشتی شامل ماسک و ضدعفونی کننده توسط سازمان بهزیستی در میان کودکان کار و زباله‌گرد خبر می‌دهند اما تاکید می‌کنند که این کمک‌ها کافی نیست.

XS
SM
MD
LG