لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۲

تجمع گروهی از دانشجویان معترض همزمان با سخنرانی روحانی


تجمع گروهی از دانشجویان در دانشگاه تهران همزمان با سخنرانی حسن روحانی
تجمع گروهی از دانشجویان در دانشگاه تهران همزمان با سخنرانی حسن روحانی

گروهی از فعالان صنفی دانشجویی روز چهارشنبه، ۲۴ مهرماه، همزمان با سخنرانی حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در دانشگاه تهران تجمع اعتراضی برگزار کردند.

محکوم شدن تعدادی از دانشجویان به مجموع صد سال زندان، افزایش پولی شدن دانشگاه‌ها و قوانین تبعیض‌آمیز از جمله محورهای این تجمع اعتراضی بود.

همزمان با این تجمع، تحصن سها مرتضایی، دانشجوی محروم از تحصیل و دبیر سابق شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه تهران، در برابر کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران ادامه یافت.

حسن روحانی در رقابت‌های انتخاباتی سال ۹۲، وعده بازگرداندن دانشجویان محروم از تحصیل به دانشگاه و از بین بردن «فضای امنیتی» در دانشگاه‌ها را مطرح ‌کرده بود.

با این همه، گروه‌های مختلف دانشجویی در سال‌های اخیر بارها به «امنیتی ماندن» فضای دانشگاه‌ها و «ستاره‌دار شدن» دانشجویان اعتراض کرده‌اند.

از سوی دیگر همزمان با سخنرانی حسن روحانی، تعدادی از اعضای بسیج دانشجویی نیز به نشانه اعتراض جلسه را ترک کردند.

به گفته این دانشجویان، افرادی که به نمایندگی از دانشجویان پیش از سخنرانی حسن روحانی سخن گفته‌اند، نماینده واقعی دانشجویان نبوده و توسط وزارت علوم انتخاب شده بودند.

حسن روحانی در سخنرانی خود اما به موضوع بازداشت و زندانی شدن دانشجویان و دیگر محورهای اعتراض آنان اشاره نکرد.

رئیس جمهور ایران گفت که در ۴۰ سال گذشته درباره این که استراتژی جمهوری اسلامی تعامل با دنیا باشد یا تقابل، اختلاف نظر وجود داشته است.

وی همچنین با اشاره به تحریم‌ها گفت که «بدون تعامل با دنیا می‌توان زندگی کرد، اما نمی‌توان توسعه یافت».

آقای روحانی همچنین با اشاره به انتخابات پیش روی مجلس گفت: «با همه نقص و اشکال بهترین کار صندوق است. برای اصلاح، شایسته‌سالاری و حاکم شدن افکار به‌حق مردم به صندوق نیاز داریم. ما راه دیگری جز فضای پرشکوه انتخابات نداریم، ولو این که بگویید اشکال و ایرادی هست.»

رئيس‌ جمهور ایران روز چهارشنبه، ۱۷ مهر، نیز خواستار عدم «سخت‌گیری» در جریان انتخابات مجلس شورای اسلامی شده و گفته بود که نباید فکر کنیم «هرچه فیلتر را تنگ‌تر کنیم، نتیجه مثبت‌تری خواهد داشت».

وی تاکید کرده بود که در انتخابات مجلس اول در جمهوری اسلامی «شورای نگهبان و این همه دفاتر نظارتی وجود نداشت»، ولی «بهترین انتخابات و بهترین مجلس ثمره آن بود».

این سخنان اعتراض برخی امامان جمعه و چهره‌های اصولگرا را به دنبال داشت.

منابع: خبرگزاری ایرنا، شبکه‌های اجتماعی، رادیوفردا/ ا. م./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG