لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۰

دفاع خامنه‌ای از «مجلس انقلابی» در دیدار با دانشجویان


علی خامنه‌ای در نشست روز سه‌شنبه با گروهی از دانشجویان
علی خامنه‌ای در نشست روز سه‌شنبه با گروهی از دانشجویان

دانشجویانی که روز سه‌شنبه ششم اردیبهشت با رهبر جمهوری اسلامی ایران دیدار کردند، از او خواستند که عنوان «انقلابی‌گری» را از مجلس شورای اسلامی پس بگیرد.

سایت آیت‌الله علی خامنه‌ای که به صورت لحظه‌ای اظهارات او را توئیت می‌کرد، ابتدا پاسخ رهبر جمهوری اسلامی به این درخواست را منتشر کرد ولی بعد در تنظیم نهایی خبر، آن را حذف کرد.

علی خامنه‌ای در واکنش به درخواست دانشجویان گفت: «حالا صحبت مجلس شد و اعتراض به مجلس و درخواست از من که عنوان انقلابی‌گری را پس بگیرم از این مجلس. خب خیلی نماینده‌های این مجلس همین جوان‌های دیروز در جایگاه شمایند. یعنی خیلی‌ از آن‌ها جوان‌هایی هستند که چند سال قبل از این مثل شما می‌آمدند می‌ایستادند انتقاد می‌کردند، حرف می‌زدند، اشکال می‌کردند».

او با بیان این‌که نمایندگان مجلس، «انقلابی‌اند»، گفت: «این جور نیست که انقلابی نباشند. البته من یکایک را که نمی‌شناسم. مجموعه را می‌بینم روی مجموعه قضاوت می‌کنم. مجموعه بد نیست، خوب است، هم در دولت، هم در مجلس و در بعضی از بخش‌های دیگر، مجموعه خوب است. حالا ممکن است یک اشکالاتی بر بعضی‌ از آن‌ها وارد باشد».

سایت رهبر جمهوری اسلامی پرسش‌های دانشجویان را منتشر نکرده است، ولی به‌نظر می‌رسد که انتقاد آن‌ها در واکنش به جنجال موسوم به «خرید سیسمونی» توسط خانواده محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، از ترکیه و همچنین دفاع وی از احداث پروژه پتروشیمی میانکاله به‌رغم اعتراض‌های وسیع فعالان محیط زیست و مدنی باشد.

یک چهره وابسته به جریان موسوم به «عدالتخواه» هفته گذشته در صفحه توئیتر خود فاش کرد که زهرا مشیر، همسر آقای قالیباف همراه با دخترش مریم قالیباف، و دامادش محمدرضا بحیرایی، حین تحویل بار به دلیل «حجم بالای» آن که گفته می‌شود «خرید سیسمونی نوزاد» بوده است به مشکل برخورده‌اند.

انجام این سفر، در حالی که بسیاری از مردم ایران با مشکلات گسترده‌ معیشتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، با انتقادهای گسترده‌ای از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی و چهره‌های مختلف اصولگرا و اصلاح‌طلب روبرو شد.

وحید اشتری که نخستین بار این خبر را منتشر کرد، خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی نوشت: «نمی‌شود آن بالا نشست و با چفیه برای مردم از تولید ملی و اشتغال و ممنوعیت ورود لوازم خانگی و خودروی ملی سخنرانی کرد و خانواده را برای خرید سیسمونی بدرقه ترکیه کرد. داریم ازین تناقض‌ها پاره می‌شویم».

به‌رغم دامنه گسترده این انتقادها، روزنامه‌ها و برخی از چهره‌های نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی ایران علنا یا به‌طور تلویحی به دفاع از آقای قالیباف برخاسته و منتقدان او را «معاند» و «خوارج جدید» خواندند.

مهدی فضائلی، معاون رسانه‌ای و سخنگوی دفتر نشر آثار رهبر جمهوری اسلامی، در توئیتی نوشت: ‌«از اشتراکات خوارج امروز با خوارج دوران حضرت علی (ع) که بگذریم، خوارج زمان امام علی، حافظ و قاری قرآن بودند اما بعید می‌دانم برخی خوارج زمان ما روخوانی صحیح قرآن را هم بلد باشند!»

سایت دفتر رهبر جمهوری اسلامی ایران نیز روز چهارم اردیبهشت یک سخنرانی سال ۱۳۵۸ او در مورد «خوارج» را تیتر یک کرد و نوشت: «خط خوارج امروز هم هست».

خوارج در ادبیات مذهبی شیعه به کسانی گفته می‌شود که مسلمانان «متعصب» بوده و حتی امام اول شیعیان را قبول نداشتند و پس از خروج از صف یارانش در جنگ صفین، در جنگ نهروان مقابل او ایستادند.

بر اساس گزارش اولیه سایت دفتر رهبر جمهوری اسلامی و رادیو فردا/ک.ر
XS
SM
MD
LG