لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۷

تحصن دانشجویان سه دانشکده صنعت نفت در ایران


این اعتراض دانشجویی از ۲۷ آبان و در اعتراض «به عدم جذب» نیرو از سوی وزارت نفت آغاز شده است
این اعتراض دانشجویی از ۲۷ آبان و در اعتراض «به عدم جذب» نیرو از سوی وزارت نفت آغاز شده است

گروهی از دانشجویان دانشگاه صنعت نفت ایران در چهارمین روز تحصن خود در اعتراض به مدیریت این دانشگاه، خواستار استعفای دسته جمعی اعضای هیئت رئیسه دانشگاه به علت مسائل «استخدامی» و «امتیازات صنفی» شدند.

خبرگزاری دانشجو وابسته به سازمان بسیج دانشجویی روز چهارشنبه اول آذر گزارش کرده دانشجویان متحصن نسبت به «ناتوانی هیئت رئیسه دانشگاه در حفظ امتیازات مهم» دانشگاه صنعت نفت ایران اعتراض دارند.

آن‌طور که این خبرگزاری به نقل از معترضان نوشته، آنها همچنین به «عدم اعمال تدبیر مناسب [هیات رئیسه دانشگاه] در برابر بی‌توجهی وزارت نفت به دانشگاه تخصصی خود» معترض هستند.

خبرگزاری مهر هم گزارش کرده که این اعتراض و تحصن دانشجویی از ۲۷ آبان و در اعتراض «به عدم جذب» نیرو از سوی وزارت نفت آغاز شده است.

این خبرگزاری نوشته دانشجویان معترض از شرکت در کلاس‌های درس خودداری کرده و نسبت به «بدعهدی وزارت نفت برای جذب فارغ التحصیلان این دانشگاه اعتراض دارند.»

دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت ایران در ماه‌های اخیر و با هدف تحقق‌ خواسته‌‌های خود تجمع‌های اعتراضی در مقابل وزارت نفت و مجلس برگزار کرده‌اند که مجموع این اقدامات برای معترضان تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

خبرنامه دانشجویان ایران هم گزارش کرده معترضان «بیش از دو سال است نسبت به بد قولی وزارت نفت در خصوص استخدام فارغ‌التحصیلان این دانشگاه معترضند» و به همین علت دست به تحصن زده‌اند.

بنابر اعلام این وب‌سایت دانشجویی، معترضان «به چیزی غیر از برکناری رئیس دانشگاه راضی نیستند» و مهم‌ترین دلایل این درخواست، «مشکل استخدام» و «مشکلات صنفی» دانشجویان این دانشگاه است.

دانشگاه صنعت نفت وابسته به وزارت نفت ایران است که در سال ۱۳۱۸ فعالیت خود را تحت عنوان آموزشگاه فنی آبادان آغاز کرده و دانشکده‌های نفت اهواز، نفت آبادان و نفت تهران از زیر مجموعه‌های آن محسوب می‌شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش کرده روز ۲۵ آبان نیز دانشجویان دانشگاه صنعت نفت آبان با تعطیل کردن کلاس‌های درس دست به تحصن زده‌ و اعلام کرده‌‌ بودند تا زمانی که از سوی مقام‌های دولتی درباره «تعییین وضعیت استخدامی» پاسخ مکتوب دریافت نکنند به تحصن خود ادامه خواهند داد.

۲۷ آبان ماه امسال نیز خبرگزاری تسنیم از تحصن جمعی از دانشجویان دانشکده صنعت نفت در اهواز و آبادان خبر داده و گزارش کرده بود که دانشجویان به «تضعیف جایگاه دانشگاه نفت از سوی وزارت نفت طی سال‌های اخیر» اعتراض دارند.

آن‌طور که این خبرگزاری گزارش کرده براساس مستندات درج شده در دفترچه کنکور سراسری در سال‌های قبل، وزارت نفت متعهد به استخدام دانشجویان دانشگاه صنعت نفت در این وزارتخانه شده است.

تسنیم همچنین نوشته که بیژن زنگه، وزیر نفت، در سال ۱۳۹۴ استخدام این دانشجویان را در وزارت نفت «ممنوع» اعلام کرده است.

دی ماه سال ۱۳۹۴ هم دانشجویان دانشکده‌های نفت استان خوزستان در واکنش به حذف اولویت استخدام در صنعت نفت دست به تحصن و اعتصاب غذا زده و نسبت به حذف اولویت استخدام در صنعت نفت اعتراض کرده بودند.

این در حالی است که دانشکده‌های نفت همواره یکی از تامین‌کننده‌های اصلی نیروی انسانی صنعت نفت ایران بوده است.

XS
SM
MD
LG