لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۴

سخنان وزیر کار ایران درباره ناکامی یارانه‌ها در رفع فقر


علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی
علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که سالانه ۴۴ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت می‌شود اما پرداخت این یارانه‌ها کمکی به رفع فقر نکرده‌است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی ربیعی روز شنبه، ۲۲ اردیبهشت، ضمن بیان این مطلب تأکید کرد که این یارانه‌ها کمکی به رفع فقر، افزایش اشتغال و بهبود عدالت نکرده‌است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: «برای رفع فقر ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مهم است چرا درمان که به عنوان تله فقر از آن یاد می‌شود می‌تواند مردم را از دهک‌های مختلف جابه‌جا کرده و به دهک‌های پایین بفرستد».

به گفته آقای ربیعی، دولت برای برخورداری همه ایرانیان از دفترچه بیمه درمانی برنامه‌ریزی کرده و در نهایت ۲۲ میلیون نفر از روستاییان و ۱۰ میلیون نفر از حاشیه‌نشینان شهری به صورت رایگان تحت بیمه درمان حمایتی قرار گرفتند.

مقامات دولت حسن روحانی بارها اعلام کرده‌اند که پرداخت یارانه‌ها که از دولت محمود احمدی‌نژاد آغاز شد باعث افزایش فقر شده‌است.

دولت هر ساله برای پرداخت یارانه کسری داشته‌است. بنا به قانون مصوب مجلس قرار بود اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها قانونی پنج‌ساله و تا سال ۹۴ اجرا شود اما پرداخت یارانه همچنان ادامه دارد.

در همین حال براساس گزارش‌های دیوان محاسبات، دولت در سال‌های ۸۹ تا ۹۵ توانسته ۷۰ درصد بودجه را از منابع پیش‌بینی شده تأمین کند و ۳۰ درصد باقی‌مانده از منابع دیگر تأمین شده‌است.

بر اساس لایحه بودجه سال ۹۷ قرار بود که با کاهش قابل بودجه ۴۸ هزار میلیاردی پرداخت یارانه‌ها به ۲۳ هزار میلیارد، حدود ۳۳ میلیون نفر از فهرست یارانه‌بگیران حذف شوند اما مجلس این رقم را به ۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش داد.

در همین حال علی اصغر یوسف‌نژاد، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه، تعداد یارانه‌بگیران در سال ۹۷ را ۵۵ میلیون نفر اعلام کرده‌است.

موضوع افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی نیز در بودجه سال ۹۷ بحث‌برانگیز شده بود.

در همین حال هیئت دولت در مصوبه‌ای به وزارت نیرو اجازه داده تا از اردیبهشت امسال قیمت آب و برق در کشور را به میزان هفت درصد افزایش دهد.

آقای ربیعی در بخش دیگری از سخنان خود گفت که سالانه بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان، یعنی حدود یک‌پنجم بودجه سال‌های اخیر، در «حوزه اجتماعی» هزینه می‌شود اما «آثار زیادی از این سرمایه‌گذاری نمی‌بینیم».

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواستار تجدید نظر در سیاست‌گذاری‌ها در حوزه اجتماعی شد.

وی اضافه کرد: «امنیت فردی، اجتماعی، داخلی، ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی حلقه‌های به هم پیوسته‌ای هستند که فقدان سیاست‌گذاری اجتماعی آنها را از بین می‌برد. سیاست اجتماعی همچنین در مباحث جمعیتی، نوع رابطه مردم با دولت و اعتماد مردم به ساخت سیاسی نیز متبلور است».

پس از انتشار جزئیات بودجه سال ۹۷، موضوع بودجه نهادهای مذهبی و فرهنگی و به خصوص بودجه حوزه‌های علمیه بازتاب گسترده‌ای یافت.

در همین حال وزارت اقتصاد ایران با دستور حسن روحانی، برای نخستین بار فهرست پرداخت‌های خزانه‌داری کل کشور در فروردین ماه را منتشر کرد و وعده داد که این اطلاعات در ماه‌های آینده نیز منتشر خواهد شد.

براساس جداول منتشر شده، در این ماه حدود ۲۲۰ میلیارد تومان به صدا و سیما، حوزه‌های علمیه و برخی نهادهای فرهنگی وابسته به رهبر جمهوری اسلامی پرداخت شده‌است.

پرداخت این بودجه‌ها به این نهادهای مذهبی در حالی است که در فروردین ماه، تنها ۱۴۷ میلیون تومان به سازمان مدیریت بحران ایران پرداخت شد.

XS
SM
MD
LG