لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۱

درآمد سال آینده هدفمندی یارانه‌ها «به خزانه واریز نمی‌شود»


حمیدرضا حاجی‌بابایی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس
حمیدرضا حاجی‌بابایی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت که درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها در سال ۹۷ «دست‌کم ۱۰۰ هزار میلیارد تومان» خواهد بود و از برنامه برای «واریز نشدن آن» به خزانه کل کشور خبر داد.

حمیدرضا حاجی‌بابایی روز چهارشنبه (چهارم بهمن) این موضوع را در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس بیان و بخش هدفمندی یارانه‌ها در بودجه سال آینده را دارای «۹ اشکال» معرفی کرد.

آن‌طور که این نماینده مجلس عنوان کرده، در سال ۹۵ کل درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها ۸۷ هزار میلیارد تومان بود و پیش‌بینی می‌شود «با محاسبه شرایط روز، درآمدها در سال ۹۷ حداقل ۱۰۰ هزار میلیارد تومان باشد.»

آقای حاجی‌بابایی اضافه کرد که در بودجه پیشنهادی دولت برای سال آینده، این ۱۰۰ هزار میلیارد تومان، «به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی» تخصیص داده شده و «پرداختی به خزانه‌داری کل کشور صورت نگرفته‌است.»

وی توضیح بیشتری در این زمینه نداده و تنها این موضوع را به عنوان یکی از اشکالات ۹گانه مدنظر خود دربارهٔ بخش هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه سال ۹۷ عنوان کرد.

مواردی چون نبود «ردیف درآمدی و هزینه‌ای»، در نظر گرفته نشدن درآمد حاصل از «صادرات گاز» در این بخش، اشاره ناقص به درآمد حاصل از «صادرات فرآورده‌ها»، «ابهام» در درآمدها و هزینه‌های هدفمندی و «اختصاص ۳۷ هزار میلیارد تومان درآمد در بودجه عمومی» و «منطبق نبودن با برنامه ششم توسعه» نیز از دیگر اشکالات مورد نظر حاجی‌بابایی است.

وی همچنین از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست هنگام «بررسی بودجه به اشکالات موجود در بخش هدفمندی توجه کرده و مشکلات را اصلاح کنند.»

پیش از این در چهارم آذرماه، هادی قوامی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، گفته بود که «درآمدهای شرکت ملی نفت و گاز به خزانه واریز نشده و در حساب یکی از بانک‌ها رفته و از این محل سود دریافت می‌شود.»

وی تأکید کرده بود: «۳۲۰ هزار میلیارد تومان صرف پرداخت یارانه‌های نقدی خانوار در هدفمندی شده و همه آن از بین رفته‌است، در صورتی که باید این منابع به سرمایه و توسعه راه‌ها و زیرساخت‌ها تبدیل شود.»

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران لایحه بودجه سال ۹۷ را آذرماه سال جاری به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد.

سهم پرداخت یارانه نقدی در بودجه ارائه شده، ۱۹ هزار میلیارد تومان کاهش یافته که خبرگزاری تسنیم آن را به معنای «حذف یارانه بیش از ۳۰میلیون نفر» دانسته‌است.

عادل آذر، رئیس دیوان محاسبات ایران نیز اعلام کرده که بر اساس لایحه بودجه سال ۹۷ یارانه ۳۰ میلیون نفر حذف خواهد شد. به گفته آقای آذر، این ۳۰ میلیون نفر در «دهک‌های بالای جامعه» قرار می‌گیرند.

رئیس دیوان محاسبات در عین حال وعده داد که درآمد حاصل از این طریق صرف تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی می‌شود.

حسن روحانی هنگام ارائه لایحه بودجه سال ۹۷ به مجلس از تبدیل سازمان هدفمندی یارانه‌ها به صندوق رفاه امید خبر داده و گفته بود که شرایط جدیدی برای یارانه نقدی بوجود خواهد آمد.

بنا به قانون مصوب مجلس قرار بود اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها قانونی پنج ساله باشد و بنابراین دو سال پیش - یعنی در سال ۹۴- به انتهای خود می‌رسید، اما کارشناسان اقتصادی معتقدند که بنا به دلایل سیاسی و رقابت‌های جناحی درون حاکمیت، پرداخت یارانه ادامه یافت.

XS
SM
MD
LG